webForumDet fria alternativet

Bygga en statistik loggare

ASP

12 svar · 391 visningar · startad av Danielkun

Medlem sedan maj 2003361 inlägg
Frågan#1

Jag fundera på att göra nått som loggar besökarna, vilken version av broswer och vilken browers med mera men jag tänkte fråga om lite råd innan jag börja

Är det bästa sättet att skapa en row för varje ny browser och logga antalet i en ny kolumn och skapa en ny row för varje ny browser eller ni som kanske har byggt en, vad rekomenderar ni?

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

En rad per besökare. Sedan har du en kolumm för IP, browser osv.
Finns tonvis med såna här scripts på nätet, du kan ladda ner och se hur de har gjort.

Hur många rader klara Access av? innan det tar stopp.. har för mig att det är 4096 men jag kanske har fel? (hoppas det)

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Jag vet inte hur många det kan tänkas vara, men 4096 är en droppe i havet...

Medlem sedan apr. 200370 inlägg

Jag har ett statistikscript som loggar Datum, IP, Referenssida, Browser och OS i en tabell i Access.
Den klagade efter ca 32000 poster. :l

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Ja, har läst nånstans att det är runt 32000 st.

Jaha, jag förväntar mig kanske inte så många besökare så jag behöver tömma den varja dag ;)
men jag får väl köra så.. vet nån hur man läser in vilket OS man kör?

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Varför inte köra med mysql? ;)

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Ragge skrev:

Jag har ett statistikscript som loggar Datum, IP, Referenssida, Browser och OS i en tabell i Access.

Det ska gå att ha fler rader än så. Det är inte radantalet som begränsar utan tabellstorleken. Jag har sett en access db på 200 MB, vet ej hur många rader den största tabellen innehöll, men det var inte få. Inte så lämpligt med access i det fallet dock...

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg
Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Jag har sett en AccessDB som är på 486 Mb, funkar stabilt gentemot en Vbapplikation, men hur en sån skulle funka mot tex, asp / sql vet jag ej ;)

Medlem sedan apr. 200370 inlägg

clarkbones skrev:

Ragge skrev:

Det ska gå att ha fler rader än så. Det är inte radantalet som begränsar utan tabellstorleken. Jag har sett en access db på 200 MB, vet ej hur många rader den största tabellen innehöll, men det var inte få. Inte så lämpligt med access i det fallet dock...

Jo, man kan nog optimera lite mer än vad jag har gjort också...
Visst är det skillnad på olika versioner av Access också. Jag antar att nyare versioner klarar mer, eller har jag fel?

Tack@icaaqII@den dar ska jag lasa igenom sen nar jag kommer hem!

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)