webForumDet fria alternativet

Radbrytning

ASPur ASP

8 svar · 305 visningar · startad av webbmannen

Medlem sedan dec. 1999826 inlägg
Frågan#1

Jag har fått mitt mailformulär att se rätt okay ut nu (via CDONTS), men saknar en viktig sak. I meddelandet som folk skriver i listas allt på en lång rad. Jag skulle vilja att radmatningar acccepterades.

Så här ser det ut nu:

contents = "<br><b>Meddelandet skickat: </b>"& now() &"<br><br><table><tr><td><b>Företag: </b></td><td>&nbsp;&nbsp;"& strcompany & "</td></tr><tr><td><b>Kontaktperson: </b></td><td>&nbsp;&nbsp;" & strperson & "</td></tr><tr><td><b>e-mail: </b></td><td>&nbsp;&nbsp;<a href='mailto:"& strmail &"'>"& strmail &"</a> </td></tr><tr><td><b>Telefon: </b></td><td>&nbsp;&nbsp;" & strtelefon & "</td></tr><tr><td><br><b>Meddelande: </b></td><td><br>&nbsp;&nbsp;" & strmessage & "</td></tr></table>"

Finns det ett kommando jag kan använda för att radmatningar i meddelandet ska kännas av och utföras?

/webb

------------------
Vem ska du göra glad imorgon?

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Detta har frågats massor av gånger föreslår att du söker på det.

Medlem sedan jan. 2001510 inlägg

Använd kommandot vbcrlf för att representera radbrytningar. De kommer då att göra brytningar i filen.

ex.

Objekt.Write("Text på rad 1<br>" [b]& vbcrlf &[/b] "Text på rad 2<br>" )

Nickemannen,
Har sökt men inte hittat svaret :h

Janspeed,
Det där kommandot kan man ju använda istället för mina html-taggar, men problemet kvarstår därför att jag inte får radbrytningar i det som besökaren skriver in.

Eller har jag missat nåt :q

/webb

------------------

Om du tex. har en textarea i ditt formulär så kan du även använda replace med vbcrlf för att lägga till radbrytningar i html.

Text = Replace(Text, vbcrlf, "<br>")

Koden kommer då att byta ut alla radbrytningar i variabeln text mot <br> -taggen.

Tack för svaret Janspeed :)
Det var precis något sådant jag letade efter. Nu hade det varit ännu bättre om jag kunde använda mig av det ;) Jag undrar hur det ska skrivas in? Måste jag frångå mina html-taggar i koden ovan eller var ska det skrivas in?

(ser att min kod ser rätt grötig ut - sorry)

/webb

------------------

Medlem sedan okt. 20001 558 inlägg
mailText = Replace(strmessage, vbcrlf, "<br>")

Skicka mailText isället för strmessage :)

------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho

Tack till alla hyggliga människor som hjälper oss som inte kan lika mycket :e

/webb

------------------

Du sätter bara in kommandot vbcrlf på varje ställe där du vill ha en radbrytning i texten.

Jag är inte säker på vad du ska ha html koden till men är det bara ett helt vanligt mail så skulle jag skippa HTML-taggarna och bara skicka formulärets innehåll som ren text. För enligt min erfarenhet så har html i ett mail en tendens att krångla.

ett exempel kan se ut tex. så här:

contents = "Meddelandet skickat: " & now() & vbcrlf & vbcrlf & "Företag: "& strcompany & vbcrlf & "Kontaktperson: " & strperson & vbcrlf & "e-mail: "& strmail & vbcrlf & "Telefon: " & strtelefon & vbcrlf & "Meddelande: " & vbcrlf & strmessage & vbcrlf

Då har du fått ett rent och fint mail. Där alla uppgifter listas rent och snyggt. Om du ändå vill ha med alla html-taggar så borde det ju så som du har redan gjort fungera. Som sagt så har HTML i mail aldrig fungerat så bra för mig. :)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.02a0f7de
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)