webForumDet fria alternativet

Namngivning av variabler odyl

ASP

8 svar · 346 visningar · startad av MMats

Medlem sedan sep. 200061 inlägg
Frågan#1

Jag har kollat lite här på forumet i ett par dagar nu och en sak som slagit mig är hur folk namnger sina varabler.
Jag har för vana att namnge mina varibler enligt ungersk notation för att underlätta när jag sen ska läsa min egen kod efter ett par månader. Dvs om en variabel X är en sträng så får den namnet strX, om det är ett heltal så blir det intX och är det sant eller falskt så blir det boolX. På det sättet är det lättare att se vad saker och ting gör och att hitta eventuella buggar.
Jag använder även det systemet när det gäller databaser. Tabeller får heta tblX och fälten i tabellerna får heta fldX. Fördelen med det är att man inte av misstag använder reserverad SQL syntax.
Det kan ju kanske vara något att tänka på för er som inte tänkt på detta.

Är det någon som har något tips om några andra saker i liknande stil?

[Redigerat av MMats den 31 jan 2001]

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

nja, andra tips har jag nog inte.

jag tycker du gör helt jäbla rätt. fast jag använder helst tre bokstäver jämt, så jag kallar booleans bolX.

jag skulle nog vilja tipsa alla andra om att den där mats, han vet hur man namnger variabler han. ;)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

tillägg:

Fördelen med det är att man inte av misstag använder reserverad SQL syntax.

och det är inte direkt någon liten fördel heller. det är väldigt många trådar som aldrig hade behövts skapas på wf om folk undvek reserverade ord i fält- och tabellnamn.

humbly,

------------------

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

MMats är en bra kille!

Själv använder jag VB-notation

strXxxxx
intXxxxx
dblXxxxx
sngXxxxx
objXxxxx
blnXxxxx

etc.

Dock använder jag inte detta i databaser (tbl, fld etc.), även om det är vettigt. Jag trivs inte med det, helt enkelt. :)

blnXxxxx

ja, när du säger det på det sättet.
från och med nu är det så jag kallar mina booleska variabler.

red: jag glömde ju en sån här: :)

------------------

[Redigerat av @nders den 01 feb 2001]

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Jag har jobbat som programmerare i många år, och har ganska stor erfarenhet av olika programmeringsspråk.
Jag har dock aldrig gillat idén om att ge en variabel ett speciellt namn beroende på datatyp.
Det är iof en smaksak, och flera företag har det som standard, tex. Microsoft

Varför namnge en variabel med ett speciellt namn, när den bara kan vara av en datatyp? (gäller iof bara Java C++ mm)

ex
int tal1=10;

tal1 kan ju bara vara av typen int, och vid felsökning så vet man ju om detta. tal1 kan aldrig bli någon annan datatyp.

Det är som om alla röda bilar skulle ha texten "Röd bil" skrivet på sidan...

Nåja, detta var mina personliga åsikter, men detta ämne har stötts och blötts av många. Bla kan vissa nyare programmeringsböcker redan i första kapitlet tala om att man frångår ungersk notation, det är helt enkelt förlegat, känns det som.

Det är ju en egen historia hur ungersk notation kom till (skröna?) en tekniker från ungern sattes i jobb av Microsoft att skapa något nytt.

MEN:
I VB script med datatypen variant kan det finnas ett visst behov.

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

[Redigerat av Toonster den 01 feb 2001]

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det gäller inte bara VBScript, utan alla språk med otypade variabler. Dessutom hjälper det till att skapa självdokumenterande kod.

Medlem sedan sep. 2000215 inlägg

Håller med Emission, VB-notation är bra grejor.
Dessutom så har nog de flesta en del standarder vid namngivning av variabler av olika slag även om man inte kanske tänker på det. Känns några av följande igen? RS, SQLstm, i, fso...

Låt sedan vara att man inte är så noga när man bara sitter och labbar.
Oftast så vill man efter ett tag ändå aldrig se koden igen... :)

/Andreas L

------------------
"Life's a bitch who sucks... then you marry one who doesn't"

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

I VB script är det nog bra, men som jag skrev ovan, det är en personlig smaksak.
Och jag har stött på flera nya böcker från framstående förlag där ungersk notation bortförklaras i tidigt stadium.

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)