Någon som har ett bra förslag på hur detta ska göras :
Håller på med ett behörighets system där rukbiker ska skrivas ut efter vad användaren har för behörighet.
Ett exempel. En användare, låt oss kalla honom för Nisse, är med i 3 grupper av 5 möjliga. Vi kallar dessa för 1,2 och 3 för enkelhetens skull.
Om man är med i grupp 1 visas rubriken admin, grupp 2 uppdatera och grupp 3 forum.
Vill alltså att när Nisse loggar in så ska han se följande rubriker: admin, uppdatera och forum. Skulle en annan användare med flera, eller färre, behörigheter logga in så ser han andra rubriker.
Har i databasen satt upp separata fält för varje behörighet. Om värdet i fältet är 1 så är man med i den gruppen, om 0 så är man inte medlem.
Hoppas någon har en lika kaotisk hjärna som mig och faktiskt förstår vad jag har försökt förklara :)
------------------
//Jonne, a beliver of murphys law
Jag använder sessions. Det kan man göra på sidor det inte kommer många besökare på. Sessions ska man passa sig för att använda på sidor med mycket trafik.
IF session("admin") = "" THEN response.redirect "/index.asp"
I ett tidigare steg har jag då tilldelat session("admin") ett värde. Min IF sats ovan har jag lagt längst upp på de "skyddade" sidorna så att säga.
response.write session.sessionID
Borde generera ett långt nummer...
------------------
Never underestimate your opponents.
Är jag helt ute och cyklar med denna kod ? Lång och onödig kanske ?
' lägg in användarens behörigheter i en array
varRights = Array((rs("usrNormal")),(rs("usrDepnews")),(rs("usrGlobalnews")),(rs("usrBoard")),(rs("usrStatusMsg")),(rs("usrSysMsg")),(rs("usrRoot")))
'funtion som skriver ut rubriken om användaren har rätt att se den
function fu_rights
if varRights(0) = "yes" then
response.write "<a href=""regular.asp"">regular user</a>"
end if
if varRights(1) = "yes" then
response.write "| Depnews |"
end if
if varRights(2) = "yes" then
response.write "Globalnews"
end if
if varRights(3) = "yes" then
response.write "Board member"
end if
if varRights(4) = "yes" then
response.write "Status MSG"
end if
if varRights(5) = "yes" then
response.write "Sys MSG"
end if
if varRights(6) = "yes" then
response.write "Admin"
end if
end function
%>
------------------
Jag använder sessions. Det kan man göra på sidor det inte kommer många besökare på. Sessions ska man passa sig för att använda på sidor med mycket trafik.
Vad använder man istället för sessions på de sidor där man har mycket trafik?
Men fungerar inte select case så att den stannar när ett av uttrycken har blivit uppfyllt ? Detta skulle alltså betyda att man inte kan vara med i fler än en grupp eller är det bara jag som borde gå hem nu ?
------------------
336 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2