webForumDet fria alternativet

Enterprise manager, databaser?

5 svar · 276 visningar · startad av Janspeed

JanspeedMedlem sedan jan. 2001510 inlägg

Eftersom det är så dåligt med svar i SQL-forumet så postar jag den här frågan i detta forum också. Hoppas ingen blir sur för att jag postat samma fråga i två forum. Jag har bara lite nybörjarfrågor om databaser. :)

Vår websida ligger på ett webhotell som jag kommer åt via FTP. Jag har fått reda på att vi har MS SQL -möjligheter och nu undrar jag lite över vad jag behöver för att kunna bygga upp en databas och administrera den?

Vad jag förstått så kan man använda sig av programmet enterprise manager som jag för övrigt inte vet så mycket om. Är det bra? Kostar det mycket?

Vad behöver jag mer? Vi funderar eventuellt på att föra över vår websida till en egen server behöver jag då något, Typ. SQL server installerad på servern? Och vad kostar den i så fall?

Är det onödigt att köpa Enterprise manager om jag ändå ska ha websidan på en egen server? Finns det några andra vägar?

Eftersom jag är ny på databaser lär det väl troligen bli den lättaste vägen som jag väljer tills jag blivit lite mer haj på databaser och SQL.

Är tacksam för hjälp.

/JANspeed

[Redigerat av Janspeed den 30 jan 2001]

Okej, nu har jag lyckats luska ut lite mer information själv. Bland annat så har jag förstått att Enterprise Manager ingår när man köper SQL Server.

Vad jag också förstått så är inte access .mdb-filer samma sak som sql-filerna utan man måste ha olika program för att skapa databaserna i? När det gäller Access så kan man skapa dem i Acess men när det gäller SQL så måste man ha Enterprise Manager.

Nu undrar jag om det enda sättet att skaffa Enterprise Manager är genom att köpa SQL server? Finns det händelsevis något annat sätt att skapa databasen på, tex. genom ett annat program eller via ASP? Det känns som om 13000 kr är lite dyrt för att bara skaffa Enterprise Manager? Det måste väl finnas något annat som också är bra men lite billigare?

Det måste väl finnas nån bland alla experter i det här forumet som vet. Hur gör ni andra när ni skapar databaser?

Fortfarande tacksam för svar. :)

/JANspeed

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Nu undrar jag om det enda sättet att skaffa Enterprise Manager är genom att köpa SQL server?

jag tror att det är så. däremot kan du göra allt via asp/php/whatever genom att ställa rätt t-sql-frågor mot servern.

exempelvis kan du be servern skapa en databas med create database [dbnamn]. så allt går att lösa även utan gui:t enterprise manager. det är bara så att det är förbaskat mycket klurigare och jobbigare att göra det utan.

om du inte hittar ett fritt asp:igt gui för sql server.

mvh,

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

exempelvis kan du be servern skapa en databas med create database [dbnamn]. så allt går att lösa även utan gui:t enterprise manager. det är bara så att det är förbaskat mycket klurigare och jobbigare att göra det utan.

Jo det ser jag ju hur lätt det kommer att vara för någon som aldrig sysslat med databaser förrut. ;)

Det är i alla fall ett sätt och det är klart mycket bättre än de 13000 andra skälen. :)

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

om du hittar ett alternativt gui till sql server så kan du väl hojta?

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

Det här är ju lite löjligt. Det måste väl finnas nån därute som vet hur man skapar en databas på annat sätt än Enterprise Manager? :q

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)