webForumDet fria alternativet

Hämta adressbok från outlook från en ASP alt. ASP.NET applikation

ASP

10 svar · 322 visningar · startad av mattiasjarnhall

Medlem sedan apr. 2001126 inlägg
Frågan#1

Halloj allesammans..

Går det att komma åt sin egen kontaktlista i outlook via en ASP alt. ASP.NET applikation? Ligger informationen lagrad som en fil någonstans? I vilket format ligger den lagrad?

Någon som vet?

Tack på förhand!

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

Det är Microsoft Outlook du menar och inte Outlook Express va?
Om det nu är Microsoft Outlook och om du har kontakter lagrade lokalt på datorn så finns dom i en .pst-fil har jag för mig.. om du går mot en Exchange-server så lagras dom nog dess värre i din mailbox på servern.
tror jag... ;)

Japp.. det är MS Outlook jag menar.. inte Express.. :)
Försökte leta efter en .pst fil på datorn.. men hittade ingen. Vet du var den brukar lagras?

Medlem sedan jan. 2001373 inlägg

om du går mot en Exchange-server så lagras dom nog dess värre i din mailbox på servern.

stämmer bra det.. beror på också om man använder 98 / 2000/xp. 98:an använder sig av personal address book som går att köra på 2000 < men använder contacts i regel om jag inte minns fel.

Sök efter *.pst

Mvh
Martin

Sökte efter *.pst utan resultat :(

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Om adressboken ligger på servern kan du använda CDO.
Titta här, http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/0600/cdo/default.aspx
Tyvärr kan jag alldeles för lite asp för att hjälpa dig något mer.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Filen ligger i en dold mapp... Jag återkommer med mer info...

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

mattiasjarnhall skrev:

Sökte efter *.pst utan resultat

Fast nu är väl inte själva pst-filen särskilt intressant. Den har väl ett binärt/slutet format, skulle jag tro?

Vad är det för slags applikation du tänker skriva? Om det är nån sorts intranetsgrej så låter OlleBoops förslag med CDO väldigt bra.

Om det mer handlar om att du vill ha tillgång till din lokala adressbok från en vanlig webserver så får du nog köra en enklare variant där du exporterar adressboken som en kommaseparerad fil (*.cvs) och sen läser den med ADO:ns text driver via ASP (eller importerar den i Access). Fast då förlorar du ju all möjlighet till synkning och blir tvungen att tanka filer fram och tillbaka.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Kunde inte hitta något :l

Medlem sedan jan. 2001373 inlägg

tror på något åt nikos håll.... !!

Medlem sedan aug. 2001203 inlägg

Är det den globala adressboken du skall åt så ligger den på Exchange servern och då tror jag att du skall använda det som OlleBoop tipsat om på Microsoft's hemsida.

Vilken tur att jag gick in hit idag, detta är nämligen precis vad jag skall göra!
;)

rollo

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)