Ingen som vågar sig på detta?
Tjena tjena!
Har komponerat ihop en räknare på våran sida. Är dock mycket osäker på att den verkligen stämmer. Räknaren ska funka på alla sidor och har därför lagt den i samma fil som databaskopplingarna och är då inkluderad på varenda sida. Jag skickar med koden så kan kanske nån hitta något fel. Räknaren ska räkna unika besökare på 24 timmar.
<%If Request.QueryString("page") <> "" Then
incPage = Mid(Request.ServerVariables("URL"),2) & "?page=" & Request.QueryString("page")
Else
incPage = Mid(Request.ServerVariables("URL"),2)
End If
statDate = left(Now(),10)
unicVisitor = False
If Request.Cookies("aojStats") <> statDate Then
unicVisitor = True
Response.Cookies("aojStats") = statDate
Response.Expires = Date() + 1
Set AOJ = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
OpenDatabaseAOJ
SQL = "Select \* From aojstats Where statDate Like '" & statDate & "'"
Set Stat = AOJ.execute(SQL)
newDay = 0
Do Until Stat.Eof or newDay = 1
Stat.MoveNext
newDay = 1
Loop
If newDay = 0 Then
AOJ.Execute("Insert Into aojstats(statDate, incPage, unicVisitors, unicVisitorsAll) Values('" & statDate & "','" & incPage & "',0,1)")
Else
AOJ.Execute("Update aojstats Set unicVisitorsAll=unicVisitorsAll+1 Where statDate='" & statDate & "' And incPage Like '" & incPage & "'")
End If
End If
If Request.Cookies(incPage) <> incPage Then
unicVisitor = True
Response.Cookies(incPage) = incPage
Response.Expires = Date() + 1
End If
If unicVisitor = True Then
Set AOJ = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
OpenDatabaseAOJ
SQL = "Select * From aojstats Where statDate Like '" & statDate & "' And incPage Like '" & incPage & "'"
Set Stat = AOJ.execute(SQL)
newDay = 0
Do Until Stat.Eof or newDay = 1
Stat.MoveNext
newDay = 1
Loop
If newDay = 0 Then
AOJ.Execute("Insert Into aojstats(statDate, incPage, unicVisitors, unicVisitorsAll) Values('" & statDate & "','" & incPage & "',1,1)")
Else
AOJ.Execute("Update aojstats Set unicVisitors=unicVisitors+1 Where statDate='" & statDate & "' And incPage='" & incPage & "'")
End If
AOJ.Close
Set AOJ = nothing
End If%>
Jag får inte något fel, den verkar visa korrekt. Men man undrar lite när man jämför med extreme-räknaren. På extreme har jag kanske 500 besökare, men på den egna räknaren hade jag igår 1900 besökare. Men grejen är ju den att extremeräknaren ligger i en frame på sidan. Då räknas ju inte de träffar som kommer direkt på sidan. Men kan de vara så många som den missar?
/Steven