Hej...
Jag har sett att många använder Dim men de gör inte jag.
Jag förstår inte riktigt vad det är till för.
Men kan någon förklara för mig vad man kan Dima och hur man gör.
Varför är det bra ?
Dim fråga...
5 svar · 256 visningar · startad av Akerlundh
Att deklarera sina variabler (eller dim:a, som det kan kallas) är bra på det sättet att det sparar prestanda, du gör helt enkelt exekVering av din kod snabbare med deklarerade variabler.
I VBScript (ASP) kan man inte deklarera variabler till specifika datatyper(som man t.ex. kan i VB), då ASP inte har några. Datatyper i ASP/VBScript kallas Varianter (Variants).
Många använder (och fler bör göra) ett alternativ som heter option.explicit (VB/VBScript) som innebär att man måste deklarera de variabler man använder i sin kod. Koden tillåter alltså i detta fall inga odeklarerade variabler, vilket innebär att du måste dim:a alla variabler, vilket i sin tur sparar mängder (eller en del, iallafall) med prestanda. Dessutom är Option.Explicit oerhört användbart i felsökningssyfte, eftersom du direkt kan utesluta möjligheten med en felstavad variabel (som annars lätt kan orsaka körningsfel som är oförståeliga), då alla dina variabler redan är dim:ade.
Dim i VB:
Option Explicit
Dim intUserId As Integer
Dim lngOrderTotal As Long
Dim strUsername As String
Dim objRecordSet As ADODB.RecordSet
I ASP/VBScript:
Option Explicit
Dim intUserId
Dim lngOrderTotal
Dim strUsername
Dim objRecordSet
Som du ser använder jag inte As datatyp i VBScript, då (som sagt ovan) det inte stödjs.
Dina variabler, dina datatyper!
Ex.
<%
Option Explicit
Dim strNamn
strNamn = "Leon"
%>
När du använder Option Explicit måste du alltså deklarera alla dina variabler/datatyper
Re: :s
Akerlundh skrev:
Hummm...
Jag för står ändå inte vad det är som jag kan Dim:a
Om du inte redan har fått grepp och vad en variabel är och hur de deklareras, bör du nog se till att läsa in grunderna igen, innan du börjar programmera mer.
https://www.idg.se/webstudio går de igenom grunderna, däribland vad en variabel är.