Jag har en liten fundering ang. sökmotorer och databasdrivna sidor.
Säg att man har en fil som heter nyheter.asp som plockar upp nyheter för vilket ID man väljer ex.
nyheter.asp?id=234
och så hämtas den nyheten upp.. (behöver ju inte just vara nyheter)
När man reggar nyheten skulle man kunna ha så att man skriver in sökord för sidan alltså meta taggarna.
Men frågan är då om det kan fungera för isf. måste väl sökmotorerna exekvera sidan under sökningen för att få reda på sökorden som finns i databasen?
när du matar in nyheten, kan du ju ha ett fält som heter t.ex sök-ord, där du matar in sök-orden. sen gör du en söksida som söker i databasen, nåt i stil med:
Select * From [Tabell] Where [Sökord] Like "Sokord"
jag är ingen expert, men det ska vara nåt sånt, rätta mej om jag har fel!
ngn annan som kan kanske kan hjälpa till mer, men jag försökte iaf!
henrik
------------------ Min hemsida kommer snart...den som väntar på något gott...!
nja.. det vet jag hur man gör men det var inet så jag tänkte.. tänkte mer på sökmotorer som altavista osv om dem kan hitta sidorna på sökorden som jag har lagrade i en databas.. det borde ju inte gå eftersom sidan exekveras ju just vid det tillfället man anropar den?
------------------
Ingenting är omöjligt, bara en utmaning.
Tyvärr är det så att de flesta större sökmotorer helt ignorerar länkar som har en query string! Detta för att inte sökmotorn skall fastna i nån ändlös slinga i en databas eller dylikt.
Det bästa man kan göra är att ha så många sökord som möjligt på sin förstasida eller köra nåt skript som genererar sidorna som statisk html istället.
Jag har skrivit lite om det här på hemsidan under Tips/Marknadsför hos sökmotorer.
------------------
MvH
/Bengan www.bengan.com
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
Du kan gå runt detta problem med hjälp av .htaccess-filer och byta ut frågetecknet i querystringen mot något annat, t.ex. "/". En del sökmotorer klarar dock det här med querystrings om man lägger till sidorna manuellt. Robotarna är det värre med.
------------------ Gislaved.net "Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2