webForumDet fria alternativet

Sortera efter senaste inlägg, sedan efter ID.

ASP

2 svar · 195 visningar · startad av Havregryn

Medlem sedan juni 200288 inlägg
Frågan#1

Hej!
Sitter och pillar lite med ett forum.
Har dock stött på lite problem när jag ska visa inläggen. Då använde jag följande sats för att lista alla inlägg på startsidan:

SQL = "SELECT * From forum WHERE SvarsId=0 Order By senast DESC"
RecSet.Open SQL, Conn

Det sorterar alla rubriker efter när det senaste svaret skrevs. När man skriver ett nytt inlägg så hamnar det sist.. och det är inte riktigt vad jag vill. Man borde kunna lösa detta på något sätt genom att tex köra en If-sats som frågor om Svarsid > 0, och sedan sorterar efter ID. Jag har försökt men får det icke att fungera till 100%. Det jag vill är att om man skriver ett nytt inlägg, så ska det förstås hamna överst. Men om man sedan svarar på ett inlägg som tex ligger under, så ska det hamna överst. Det sistnämnda fungerar i nuläget, men när man skrivit ett nytt inlägg så hamnar det längst ner. Tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg
SQL = "SELECT * From forum WHERE SvarsId=0 Order By senast[b],ID[/b] DESC"
RecSet.Open SQL, Conn
Medlem sedan juni 200288 inlägg

Tack, men jag har testat detta.
Det resulterar i att det sorteras så att alla inlägg som har svar sorteras överst. Detta är förvisso bra, men nackdelen är att om man skriver ett nytt inlägg så vill man ju väldigt gärna att det hamnar överst, och det gör det inte med den koden...

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)