Det är ju bara att skriva:
svara.asp?id=" & id
Variabeln id har ju redan id-numret för tråden.. ;)
2 svar · 134 visningar · startad av MickeA.com
Hej
På mitt fprum harjag en länk längst ner i varje tråd, skriv ett svar.
Den länkar till "svara_trad.asp?id=" id't ska då plockas från databasen när svaren skrivs ut:
<html>
<head>
<title>Main</title>
<link rel="stylesheet" href="../../../style.css" type="text/css">
<script type="text/javascript" src="../../../nosecondmouse.js"></script>
</head>
<body topmargin="5" leftmargin="5" rightmargin="2.5" bottommargin="5">
<table border="0" bordercolor="#000000" width="100%" style="height:100%; border-collapse:collapse" cellpadding="3">
<tr>
<td style="border: 1px solid #000;height:100%" align="left" valign="top">
<%
Response.Expires = -1000
'_____________________________________________________________
id = Request.Querystring("id")
nextPage = TRIM( Request.Querystring( "nextPage" ) )
IF nextPage = "" THEN nextPage = 1
Dim oConn
Dim oRec
Dim oRec2
Dim strSQL
Set oConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
oConn.Open("DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("../../db/forum_db.mdb"))
strSQL= "SELECT * FROM tbl_forum_subj WHERE ID = " & id & ";"
Set oRec = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Set oRec = oConn.Execute(strSQL)
Response.Write("<table width='100%' border='0'><tr><td height='10' width='50%' align='left' bgcolor='#FCFDCD'></td><td height='10' width='25%' align='right' bgcolor='#FCFDCD'><b><u><a href='ny_trad.asp?action=form' target='_self'>Skriv Ett Svar</a></u></b></td><td height='10' width='25%' align='right' bgcolor='#FCFDCD'><b><u><a href='javascript:history.go(-1)' target='_self'>Tillbaka</a></u></b></td></tr></table>")
Response.Write("<table width='100%' border='0'><tr><td align='left' bgcolor='#FCFDCD'><font color='#000000' face='Verdana' size='2'><b>" & oRec("Amne") & "</b></td><td align='right' bgcolor='#FCFDCD'>Av: " & oRec("Skribent") & " den " & oRec("Datum") & " <i>" & oRec("Ipadress") & "</i></font></td></tr><tr><td width='100%' colspan='2'><font color='000000' face='Verdana' size='2'><br>" & oRec("Inlagg") & "</td></tr><tr><td width='100%' colspan='2' bgcolor='#FCFDCD'></font></td></tr><tr><td width='100%' colspan='2'><hr noshade='noshade' style='height: 1px; color: #ccc' /></td></tr>")
Set oRec = NOTHING
Set strSQL = NOTHING
strSQL2= "SELECT * FROM tbl_forum_sv WHERE Svar_ID = " & id & ";"
Set oRec2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
oRec2.Open strSQL2, oConn, 1, 3
If NOT oRec2.Eof Then
oRec2.PageSize = 10 '<-- Här bestämmer du hur många inlägg det ska finnas på sidan
oRec2.AbsolutePage = nextPage
Do until oRec2.EOF OR rowCount = oRec2.PageSize
rowCount = rowCount + 1
Response.Write("<tr><td align='left' bgcolor='#FCFDCD'></td><td align='right' bgcolor='#FCFDCD'>Av: " & oRec2("Skribent") & " den " & oRec2("Datum") & " <i>" & oRec2("Ipadress") & "</i></font></td></tr><tr><td width='100%' colspan='2'><font color='000000' face='Verdana' size='2'><br>" & oRec2("Inlagg") & "</td></tr><tr><td width='100%' colspan='2' bgcolor='#FCFDCD'></font></td></tr><tr><td width='100%' colspan='2' height='20'><hr noshade='noshade' style='height: 1px; color: #ccc' /></td></tr>")
oRec2.MoveNext
Loop
Response.Write("<table width='100%' border='0'><tr><td height='10' width='50%' align='left' bgcolor='#FCFDCD'>")
IF oRec2.PageCount > 1 THEN
FOR a = 1 to oRec2.PageCount
IF a <> cINT( nextPage ) THEN
Response.Write " <a href='ladda_trad.asp?nextPage="& a & "&id=" & id & "'>[ "& a &" ]</a> "
ELSE
Response.Write " <b>"& a & "</b> "
END IF
NEXT
END IF
Else
Response.Write("<table width='100%' border='0'><tr><td height='10' width='50%' align='left' bgcolor='#FCFDCD'>Det Finns Inga Svar...")
End If
Response.Write("</td><td height='10' width='25%' align='right' bgcolor='#FCFDCD'><b><u><a href='ny_trad.asp?action=form' target='_self'>Skriv Ett Svar</a></u></b></td><td height='10' width='25%' align='right' bgcolor='#FCFDCD'><b><u><a href='javascript:history.go(-1)' target='_self'>Tillbaka</a></u></b></td></tr></table>")
Set oConn = NOTHING
Set oRec2 = NOTHING
Set strSQL2 = NOTHING
%>
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Det är det här jag har trubbel med, för jag vet inte hur jag ska bära mig åt för få fram id't för just den tråden som skrivits ut.
Det är ju bara att skriva:
svara.asp?id=" & id
Variabeln id har ju redan id-numret för tråden.. ;)
Japp, visst, jag vimsade lite bara ; ))