Finns det någon tutorial för hur man använder en textfil som databas? Har kopplat upp mig mot en textfil men jag har problem med indelning och läsning från kolumner/rader och lite annat!
.txt som databas!
4 svar · 204 visningar · startad av Daniel78
Vad skall du använder detta till?
Allt blir MYCKET krånligare med en textfil...
Mvh, Vide
------------------
Nu har du sjungit på sista refrängen
Jourhavande Vide
Daniel kanske inte har tillgång till en SQL databas på servern?
Om du inte har tillgång till databaser ska du ändå inte använda textfiler, när du kan använda XML istället! Webhotell brukar ha XMLDOM-komponenten installerade, vilken man enkelt kan sköta XML-dokument igenom.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
--- Är det bara jag som har en britney-cursor? ---
Hej!
Jag har inte lyckats hitta något ställe på nätet som beskriver arbetet med textfiler som databaser. Vet inte hur mycket du har sysslar med ASP/VBScript/Databaser etc. men en databas är ju bara en massa uppgifter som är samlat på ett strukturerat sätt. Telefonkatalogen är ett exempel på en databas.
Jag har inte själv använt mig av textfiler som substitut för databaser av typen Access eller SQL-server, men det första som jag tänker är att mycket filtrering och hantering av datan som du lagrar i en textfil måste ske efter att du läst av innehållet i textfilen.
Detta medför i sådanafall att du behöver ganska goda kunskaper i det scriptspråk som du använder.
Jag tänker mig ett ganska tätt sammarbete mellan olika arrays och innehållet som läst ifrån textfilen, datan kan ju på det sättet göras något så när hanterbar, fastän det antagligen blir väldigt resurskrävande.
Att på det sättet sedan kunna arbeta med relaterade data torde endast vara något för rika idioter med en naturlig fallenhet för programmering... ;)
Vem vet, kanske finns det speciella komponenter för att arbeta med textfiler på det sättet, men jag känner tyvärr inte till några.
Handlar det dock bara om att spara uppgifter för tex. en dagbok, nyheter så kan man ju använda en textfil, men sorteringsmöjligheterna blir som sagt mer invecklade.
Vet inte om det hjälper dig något? Kanske finns här någon som har lösningen på dina problem?
------------------
"Life's a bitch who sucks... then you marry one who doesn't"