webForumDet fria alternativet

Behöver man uppdatera IIS Mjukvaran?

ASP

5 svar · 184 visningar · startad av Danielkun

Medlem sedan maj 2003361 inlägg
Frågan#1

Jag har suttit och försökt skriva mitt första lilla oskyldiga skript nu som bara ska stoppa in 2 värden i min databas och det funkar inte!!

Så fick jag för mig att testa det på en annan maskin jag har som också kör XP Pro fast i den har jag uppdaterat alla Uppdateringar som finns från Microsoft Update sidan, och där funka det!!

Någon som vet varför?

jag får felet:

Feltyp:
Microsoft JET Database Engine (0x80004005)
Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
/test4.asp, line 23

Koden jag använder mig av är en simpel snutt som:

<%
Dim ObjCon
Set ObjCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objCon.open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.Mappath("databas.mdb")

SQL="Insert Into Users (Namn,Efternamn) Values('Nisse','Pelle')"
ObjCon.Execute(SQL)

ObjCon.Close
Set ObjCon = Nothing
%>
Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Databasen är skrivskyddad.. Hade du sökt på ditt felmeddelande så hade du upptäckt det. :)

Tack för svaret!

Nu måste jag säkert låta bra dum, men jag har satt standardplatsen på skrivbar precis som i andra maskinen och använder mig av precis samma databas och ändå funkar det inte..

Börja med att stänga av förenklad fildelning (verktyg-->mappalternativ-->visning-->kryssa ur "Använd förenklad fildelning"). Se till så att användaren IUSR_datornamn har skrivrättigheter på databasen. ("datornamn" = namnet på din dator.)

Mwhaha! Tack Peeer, dan katalogen var utdelad på andra datorn, det var därför det funka :)

Trevligt värre! :)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)