Nån som vet var man kan ladda hem en asp chat liknande den som Aftonbladet.se har, alltså som uppdaterar automatiskt etc. Har letat länge men hittar ingen bra :(
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
Sue Me!
12 svar · 417 visningar · startad av M@rtin
Nån som vet var man kan ladda hem en asp chat liknande den som Aftonbladet.se har, alltså som uppdaterar automatiskt etc. Har letat länge men hittar ingen bra :(
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
Sue Me!
Det kanske inte var den häftigaste men har du kollat den på http://www.webmr.nu ?
------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho
Har aldrig heller fått den att funka. Den funkar verken i min dator eller på fsdata.
Någon som har fått den att fungera?
MvH -e-
En sån chat vill du inta ha, tro mig. Den suger musten ur webbservern, något alldeles enormt.
Varje användare bibehåller en egen koppling till webbservern, tills att de stänger ner fönstret.
I princip:
server.scripttimeout=3600
'så att servern håller ut....
response.buffer=false
'så att saker dyker upp när de kommer
while Response.IsClientConnected AND lite till...
'kolla om något meddelande skickats in sedan sist
response.write blabla
'skriv ut meddelandet
wend
'JS-redirecta till samma sida igen, så att man kan fortsätta
Man kan också använda contenttypen multipart/x-mixed-replace, som gör att man kan skicka ut en sida del för del (s.k. server-push), med det stöds inte vidare värst av Microsoft. Problemet med antalet uppkopplingar består dock.
En annan vanlig variant är att man använder en Java-applet som ligger i bakgrunden och skriver ut mot webbläsaren (man behöver alltså inte se själva appleten)
Det finns fler varianter, men du hajar haken...
Här finns en artikel ämnet:
http://www.asptoday.com/articles/20000721.htm
Men är det verkligen den bästa lösningen..?
------------------
richardhallgren@usa.net
[Redigerat av Riri den 24 jan 2001]
Den artikeln verkade bra.. ska läsa den när jag hinner.. tack Riri...
Att en sån chat suger musten ur webservern var ju inte bra :( Då får jag nog ta och köra med en som uppdaterar varje sekund eller nåt...
men mitt största problem, om jag ska göra en egen, är hur man gör för att bara visa de "inlägg" som gjorts sedan man själv anslöt till chatten. Tidigare har jag lagrat alla meddelanden i en Application men då syns ju allt som sagts sedan servern bootades senast :(
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
Sue Me!
Nej, inte en sådan där webbläsaren laddar om och hämtar en ny sida, t.ex. från application-variabler. Men jag trodde att M@rtin vill ha mer som på Aftonbladet.
[r]...och inte Applet-varianten heller...[/r]
[Redigerat av emission den 25 jan 2001]
Hur är chatten på Aftonblandet gjord? I vilket språk kan den vara gjord i?
------------------
*Fingrarna i kors*
Sannolikt Java.
från en glad amatör
Jag har också tagit mig en lång funderare på detta problem och gjort följande lösning,
Jag fixerade mig på att optimera dataflödet mellan servern och klienten, inte antal programrader på servern. En tom liten frame 'update' på 10 x 20 pixel med absolut minimum kod plus refresh av ( för tillfället 7 sekunder) snurrar hela tiden. Skulle nu något på sidan uppdateras så kommer 'update'-framen med modifierad body-tagg med onload-funktioner med javascript. Javascriptfunktionerna kommer nu att begära de uppdateringar som behövs till servern.
Ja, så här har jag gjort,
:) Dennis