Det bästa vore ju om du kunde ta fram den informationen i samma SQL-fråga som den som listar trådar.
Man kan också tänka sig att ha ett fält i trådtabellen som innehåller antalet svar, som du uppdaterar med 1 för varje nytt svar.
Mvh
7 svar · 241 visningar · startad av MickeA.com
Hej
Sitter o gör ett litet forum, när alla trådar listas finnsäven antal svar för varje tråd med.
Har två tabeller, en med alla svar, en med alla ämnen.
Så i loopen i utskriften av alla trådar vill jag att den ska räkna antalet svar för varje tråd och skriva med det i loopen.
tabellen med svar innehåller en kolumn, "Svar_ID" som anger för vilken tråd svaret tillhör.
Hur borde min loop se ut, jag kommer få använda fler RecSet's, men ett exempel eller ngra tips på smarta lösningar vore himla bra ;)
Det bästa vore ju om du kunde ta fram den informationen i samma SQL-fråga som den som listar trådar.
Man kan också tänka sig att ha ett fält i trådtabellen som innehåller antalet svar, som du uppdaterar med 1 för varje nytt svar.
Mvh
strSql = "Select Count(*) as intSvar from [tabellnamn] where svar_id = "+id+""
Set Rs = objConn.Execute(strSql)
intAntal = Rs(0)
Du kan ju göra såhär, även om det säkert finns ett smartare sätt.
strSQL = "SELECT * FROM tblTråd WHERE forumid = " & Request.QueryString("forumid")
Set objRS = objConn.Execute(strSQL)
If NOT objRS.EOF Then
Do Until objRS.EOF
strSQL = "SELECT COUNT(*) FROM tblSvar WHERE Svar_ID = " & objRS("trådid")
Set objRS2 = objConn.Execute(strSQL)
Response.Write(objRS2(0) & " svar.")
objRS.MoveNext
Loop
End If
Set objRS = Nothing : Set objRS2 = Nothing
Detta är säkert väldigt prestandakrävande, men det var det enda sättet jag kunde komma på så här snabbt. :)
vad betyder +id+ ??
Såhär ser if koden ut:
strSQL= "SELECT * FROM tbl_forum_subj WHERE Forum_ID = 'oppet'"' ORDER BY Datum DESC;"
oRec.Open strSQL, oConn, 1, 3
%>
<table width='100%' border='0' height='10'>
<tr><td height='10' width='50%' align='left' bgcolor='#FCFDCD'><b><u>Tråd</u></b></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u>Startad Av</u></b></td><td width='10%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u>Svar</b></u></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u>Senaste Svar</u></b></td></tr>
<%
oRec.PageSize = 10 '<-- Här bestämmer du hur många inlägg det ska finnas på sidan
oRec.AbsolutePage = nextPage
Do until oRec.EOF OR rowCount = oRec.PageSize
rowCount = rowCount + 1
%>
<tr><td height='10' width='50%' align='left'><font face='verdana' color='#000000' size='2'><%=oRec("Amne")%></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><%=oRec("Skribent")%></td><td width='10%' align='center'><%=oRec("Amne")%></td><td width='20%' align='right' bgcolor='#FCFDCD'></font><font face='verdana' color='#000000' size='1'><%=oRec("Amne")%><br>Av: <%=oRec("Skribent")%></font></td></tr>
<%
oRec.MoveNext
Loop
%>
Hur kan jag pilla in din grejj i koden Nickemannen??
Jag har i tabellen för trådar en kolumn, antal svar, men funderar poå om det möjligen går att lösa på smidigare sätt.
Oops, nu kom visst Sebbe men ett svar som jag inte hann se innan jag postade, menkanske det bä'sta trots allt vore att ha kvar min "antal_svar" kolumn.
Ok då gör jag det, sen kör jag dubbla SQL satser vid ny postning, den ena som sätter in det nya svaret och en som uppdaterar antalet svar.