strSQL = "SELECT * FROM måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag WHERE Id = " & Request.Querystring("Id")
Felmeddelandet som lyder... :(
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Det angivna fältet 'Id' kan referera till fler än en av de tabeller som är uppräknade i SQL-uttryckets FROM-instruktion.
ATTANS!!!!!!!!!!!!!
------------------ Det är lättare att leva ett rikt liv som ung, när man vet att det väntar ett som gammal
E-post
jag antar att detta är i anslutning till en fråga som du hade uppe häromdagen.
jag förstår inte varför du har en tabell per dag. varför inte ha en kolumn i tabellen som du kan skilja dagarna åt med? det hade gjort den här sql-frågan mycket enklare.
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
Ur felmeddelandet tyder jag att du har ett fält i varje tabell som har namnet 'id', och eftersom du hämtar ur flera av dessa tabeller som vet inte SQL vilket fält den skall använda...
Så du måste alltså specifiera vilket fält du skall hämta ifrån: where måndag.id = 'värde'
Skrev jag inte det här om dagen!? Det enklaste sättet att lösa ett problem är att ta bort det... Du har MASSOR av problem framför dig, det råder ingen tvekan! Hua, jag skulle inte vilja vara den som tog över ditt projekt.
[week]
x_ID - räknare
x_name - dag
x_date - datum
x_text - anteckning, 255 tecken.
SQL = "SELECT * FROM [week] WHERE [x_ID] = " & request("x_ID")
set mySQL = Conn.Execute(SQL)
on error resume next
response.write "Veckodag du valde: " & mySQL("x_name")
---
Fan... det gick fort det där! Men om du ger oss några ledtrådar om projektet kanske man får lov att ge dig inspiration!?
Du måste göra om allt, det är jag bergis på! Beklagar...
OK, jag får ta mitt ansvar för ett risigt inlägg. Megasunkigt till och med... ;-)
Skapa två tabeller:
[restaurang]
x_ID - räknare
x_name - namn på restaurangen
[menu]
x_ID - räknare
x_restaurangID - vilken restaurang menyn tillhör
x_date - datum
x_text - själva innehållet i menyn
---
Men detta tillvägagångssättet KAN du ha fyra rätter varje dag, du kan lika gärna ha fem eller två. Skalbarhet kallas det. Du behöver inte heller bry dig om hur folk stavar eftersom du hela tiden rör dig med datum á la "2001-01-24". Utifrån datumen vet du sen vilken veckodag det rör sig om.
---
Lista dagens menyer:
SQL = "SELECT * FROM [menu] WHERE [x_date] =#" & date() & "#;"
set mySQL = Conn.Execute(SQL)
on error resume next
DO WHILE mySQL.EOF
response.write "Restaurang: "
TMP = "SELECT * FROM [restaurang] WHERE [x_restaurangID] =" & mySQL("x_restaurangID") & ";"
set myTMP = Conn.Execute(TMP)
on error resume next
Phew, vilket inlägg! Hajar du!? Jag förlåter dig om du gick vilse... men om du tänker så här, detta tillvägagångssätt kan du använda i ALLA andra sammanhang, typ om du har en länksida med olika rubriker. Under varje rubrik har du länkar med text. Samma princip. Det är lika bra du lär dig! :-)
JAreMANNEN.MoveNext
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25