webForumDet fria alternativet

Vad betyder det här?

ASP

10 svar · 366 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1
Feltyp:
ADODB.Field (0x80020009)
Antingen är BOF eller EOF satt till True, eller så har aktuell post raderats. Den begärda åtgärden kräver en aktuell post.
/ec/script/forum/fritt/ladda_amne.asp

Det kom fram efter det att jag strukurerat om lite i databasen.

/r av mig själv 2003-06-01

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Att det inte fanns någon post i databasen som uppfyllde de kriterier du ställde i sql-satsen.

Ok, kom precis hem, har varit borta sen i Torsdags, mebn ska titta lite närmare då på min SQLfråga.

Det är verkar ställa till allt

Do While NOT oRec.EOF[B] OR rowCount > oRec.PageSize[/B]

Tar jag bort det fetstilta så funkar det utmärkt, sid nummer för paging skrivs också ut, men vad gör just det fetstilta då?

Kan det vara ngt som IIS inte klarar av?!

Ni kanske vill ha hela koden förresten, som jag har den just ´nu, det mesta berkar strula, hjälp skulle vara grymt bra-o-ha just nu ; ))

nextPage = TRIM( Request( "nextPage" ) )
IF nextPage = "" THEN nextPage = 1

'_____________________________________________________________

Set oRec = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

strSQL= "SELECT * FROM tbl_forum_subj WHERE Forum_ID = 'oppet'"' ORDER BY Datum DESC;"

oRec.Open strSQL, oConn, 1, 3
%>
<table width='100%' border='0' height='10'>
<tr><td height='10' width='50%' align='left' bgcolor='#FCFDCD'><b><u>Tråd</u></b></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u>Startad Av</u></b></td><td width='10%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u>Svar</b></u></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u>Senaste Svar</u></b></td></tr>
<%
oRec.PageSize = 1 '<-- Här bestämmer du hur många inlägg det ska finnas på sidan
oRec.AbsolutePage = nextPage

Do While NOT oRec.EOF 'OR rowCount > oRec.PageSize
rowCount = rowCount + 1

%>
<tr><td height='10' width='50%' align='left'><font face='verdana' color='#000000' size='2'><%=oRec("Amne")%></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><%=oRec("Skribent")%></td><td width='10%' align='center'><%=oRec("Amne")%></td><td width='20%' align='right' bgcolor='#FCFDCD'></font><font face='verdana' color='#000000' size='1'><%=oRec("Amne")%><br>Av: <%=oRec("Skribent")%></font></td></tr>

<%	
	oRec.MoveNext

Loop
%>

<tr><td height='10' width='50%' align='left' bgcolor='#FCFDCD'><b><u></u></b></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u></u></b></td><td width='10%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u></b></u></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u></u></b></td></tr>
</table>
</body>
</html>
<%
IF oRec.PageCount > 1 THEN 

FOR a = 1 to oRec.PageCount
IF a <> cINT( nextPage ) THEN 
Response.Write "&nbsp;&nbsp;<a href='ladda_amne.asp?nextPage="& a &"'>[ "& a &" ]</a>&nbsp;&nbsp;"
ELSE 
Response.Write "&nbsp;"& a

END IF 
NEXT 
END IF

Som ni ser h ar jag kommenterat bort ngra sak4er, men såhär ser det ut nu för att det ska funka.

Men paging'en strular totalt, har anget lite högre upp ghur många poster det ska vara / sida, men den verkar inte fattqa det, för på sida ett skrivs ALLA poster ut, ändå visar den att det finns fler sidor, fast på dessa sidor finns alla de poster som redan visats, fast minus en post för varje sida man ökar.

Hänger ni med??

Nu börjar det likna ngt, bytte ut min Do While NOT loop till en Do Until, då funakr det klockrent, utom på en punkt.

Nu har jag att det skall visas 5 poster på varje sida.

Men 6 st skrivs ut, och den sista på första sidan (post 6) skrivs ut som post 1 på sida 2.

Som det är nu, med elva rader, så blir det 3 sidor, men på den sita sidan ligger ENDAST post 11, som även finns med sist på sid 2.

Hänger ni med bättre nu?!

Hoppas på lite hjälp, även fast alla verkar skita i den här tråden ; ))

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

OR rowCount = oRec.PageSize

Medlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Det kanske funkar bättre om du gör såhär?

nextPage = TRIM( Request( "nextPage" ) )
IF nextPage = "" THEN nextPage = 1

'___________________________________________________________
__

Set oRec = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

strSQL= "SELECT * FROM tbl_forum_subj WHERE Forum_ID = 'oppet'"' ORDER BY Datum DESC;"

oRec.Open strSQL, oConn, 1, 3
%>
<table width='100%' border='0' height='10'>
<tr><td height='10' width='50%' align='left' bgcolor='#FCFDCD'><b><u>Tråd</u></b></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u>Startad Av</u></b></td><td width='10%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u>Svar</b></u></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u>Senaste Svar</u></b></td></tr>
<%
oRec.PageSize = 1 '<-- Här bestämmer du hur många inlägg det ska finnas på sidan
oRec.AbsolutePage = nextPage

Do Until oRec.EOF OR rowCount = oRec.PageSize
%>
<tr><td height='10' width='50%' align='left'><font face='verdana' color='#000000' size='2'><%=oRec("Amne")%></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><%=oRec("Skribent")%></td><td width='10%' align='center'><%=oRec("Amne")%></td><td width='20%' align='right' bgcolor='#FCFDCD'></font><font face='verdana' color='#000000' size='1'><%=oRec("Amne")%><br>Av: <%=oRec("Skribent")%></font></td></tr>

<%	
  oRec.MoveNext
  rowCount = rowCount + 1
Loop
%>

<tr><td height='10' width='50%' align='left' bgcolor='#FCFDCD'><b><u></u></b></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u></u></b></td><td width='10%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u></b></u></td><td width='20%' align='center' bgcolor='#FCFDCD'><b><u></u></b></td></tr>
</table>
</body>
</html>
<%
IF oRec.PageCount > 1 THEN 

FOR a = 1 to oRec.PageCount
    IF a <> cINT( nextPage ) THEN 
      Response.Write "  <a href='ladda_amne.asp?nextPage="& a &"'>[ "& a &" ]</a>  "
    ELSE 
      Response.Write " "& a
    END IF 
  NEXT 
END IF

Yes, det var = som kirrade biffen, tack för hjälpen.

Sebbe ==> Vad mer är ändrat i din kod? Ser inga andra skillnader än = sådär direkt, ändrade du ngt mer?!

Medlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Jag la rowCount = rowCount + 1 efter utskriften, men jag tror inte att det gör någon skillnad, men om man inte testar får man inget veta. ;)

HeHe, sanning, sanning, kan väl prova då, men senare isåfall, nu har jag trubbel med annat ;)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)