webForumDet fria alternativet

Syntaxfel (operator saknas) sql - access

4 svar · 363 visningar · startad av sahle

sahleMedlem sedan jan. 200336 inlägg

Hej!

Jag behöver hjälp med detta formulär som ska skicka data till en databas. Men jag får följande felmeddelande:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel (operator saknas) i frågeuttrycket 'Christian',
'minadress', '','Sverige',
'01234','','','', 'personuppgifter kartläsare',
'','','','','', '','','','','','','', '',
2003-05-28 21:19:27)'.
/scripts/rally/spara.asp, line 59

Line 59 är

Conn.Execute(SQL)

Här är resten av stycket:

SQL="Insert Into anmalningar_rally (bilmarke, bilklass, modell, motorvolymklass, arsmodell, regnr, "& _
"licensnummer, forarklass, co_driver, namn, adress, postadress, "& _
"land, telnr, email, klubb, noter, co_driverkartlasare, licensnummer2, forarklass2, kartlasare, co_driver2, "& _
"lakemedel, namn2, adress2, postadress2, land2, telnr2, email2, klubb2, meddelande, datum) "& _
"Values('"& bilmarke &"','"& bilklass &"','"& modell &"','"& motorvolymklass &"','"& arsmodell &"','"& regnr &"', "& _
"'"& licensnummer &"','"& forarklass &"','"& co_driver &"',"& namn &"','"& adress &"', "& _
"'"& postadress &"','"& land &"','"& telnr &"','"& email &"','"& klubb &"','"& noter &"', "& _
"'"& co_driverkartlasare &"','"& licensnummer2 &"','"& forarklass2 &"','"& kartlasare &"','"& co_driver2 &"','"& lakemedel &"', "& _
"'"& namn2 &"','"& adress2 &"','"& postadress2 &"','"& land2 &"','"& telnr2 &"','"& email2 &"','"& klubb2 &"', "& _
"'"& meddelande &"',"& datum &")"
Conn.Execute(SQL)

Conn.Close
Set Conn=Nothing

Response.Redirect "spara02.asp"
Else Response.Write "Skriv i förnamn och efternamn, tack."
End If
%>

men tar jag bort "Conn.Execute" då får jag inget felmeddelande och skickas till sidan "spara02.asp"

men då kommer det ingen data till databasen.

Någon som kan se problemet.
:q

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

byt ut Conn.Execute(SQL) mot

Response.write SQL
Response.End

Och klistra in det som skrivs ut här.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det verkar som att en hel del av dina variabler saknar värden. Se till att de inte gör det, till att börja med. Jag ser också att du har ett datumvärde i slutet av din SQL-fråga. I Access ska du ha # runt datumvärden.

Sedan: När en SQL-fråga krånglar, skriv ut den med Response.write istället för att exekvera den, då ser man lättare vad som är fel.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

@nders skrev:

Sedan: När en SQL-fråga krånglar, skriv ut den med Response.write istället för att exekvera den, då ser man lättare vad som är fel.

Jag undrar hur många gånger du skrivit detta nu... ;) Kanske detta skulle ingå i de sk riktlinjerna så att folk (förhoppningsvis)
lär sig?

sahleMedlem sedan jan. 200336 inlägg

Var menar du att man ska klistra in efter:

Response.write SQL
Response.End

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)