byggde precis min första databas koppling med hjälp av en bok och den funkar inte! men när jag gör en DSN uppkopplad uppkoppling så går det. jag får felet:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Datakällan hittades inte och ingen standarddrivrutin är angiven
Hur sätter men dit en drivrutin så det funkar? Jag vill använda SQL..
Det blir fel med denna uppkoppling när jag "Speciferar" databasen, om man nu måste ställa in standard drivrutiner, var gör man det? måste man installera nått extra program?
Dim ObjCon
Set ObjCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
ObjCon.Open = "Driver={Microsoft Access Driver(*.mdb)};" & "Dbq=" & Server.MapPath("databas.mdb")
Dim strSQL
strSQL = "Select * FROM Users"
Dim ObjRS
Set ObjRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
ObjRS.Open strSQL, ObjCon
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du ska inte ha något = efter objCon.open. Den raden borde se ut så här:
ObjCon.Open "Driver={Microsoft Access Driver(*.mdb)};Dbq=" & Server.MapPath("databas.mdb")
Där var en onödig strängkonkatenering ( " & " ) i mitten som jag slängde bort också.
Var =-tecknet med i kodexemplet eller råkade du snurra dit det? :)
Välkommen till wF ska du vara också. :bire
woow!
tack för svaret!
jag hitta precis hit, och kollade bara runt läget tills jag kom tillbaka till mitt inlägg för att ta en titt o hitta svar redan!! ska genast testa o bli duktig o hjälpa er ;)
hehe, men det tar väl ett litet tag.
alltid svar här inom 10 minuter. Oftast kortare än 2 minuter D:
Jag testade nu och det funkar fortfarande inte.. :(
Jag förstår inte varför, jag har en access databas fil på plats o allt. Får fortfarande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Datakällan hittades inte och ingen standarddrivrutin är angiven
men om jag byter ut:
ObjCon.Open "Driver={Microsoft Access Driver(*.mdb)};Dbq=" & Server.MapPath("databas.mdb")
mot
ObjCon.Open = "DSN=databas.dsn"
så har jag inga problem alls, då kommer databas innehållet upp, men jag vill inte använda min "egengjorda" dsn uppkoppling
Nån snäll som kan hjälpa mig? :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Hmm. Jag undrar om det går bättre om du använder OLEDB-anslutning istället. Prova detta:
objCon.open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.Mappath("databas.mdb") & ";Persist Security Info=False"
OLEDB-drivrutinen skall arbeta snabbare än den vanliga Access-drivern.
Mvh
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Du kan ju testa med OLEDB-drivern.
ObjCon.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("databas.mdb")
/red Och @nders var snabbare. :)
Tack!! Det fungerade!! :e
Jätte snällt!
Vad är det för skillnad med att koppla upp med OLEDB än med Access? Vilken av dom är bätte, och vet ni varför det inte funka med Access'en?
Ledsen att jag ställer jobbiga frågor :r
OLEDB, är nyare och bättre