webForumDet fria alternativet

Datum, men olika recsets... hmm?

ASP

14 svar · 307 visningar · startad av crisse6

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg
Frågan#1

Hej!

Bygger forum. Iaf, har 3 olika datum falt i hela db'n.... ett i olika forumen, da den skriver ut senaste svaret i just det forumet, sen en nar man ar i forumet som skriver ut senaste svaret i den traden och sen sist men ej minst, det datum som skrivs ut nar inlagget postades!

Min fraga ar, kan man pa nagot satt fa detta i en funktion/sub? Eller maste man ha en funktion i varje sida eftersom det ar olika recsets? Vill alltsa ha samma formatering pa datumen, men dom hamtas ju olika..... :(

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Det beror väl på omständigheterna. Om du postar hur det ser ut blir det nog lättare att komma med någon funktion.

Men jag har inget att visa eller vad menar du? Undrar bara liksom om man kan ha en funktion som kan anvandas for alla olika recsets? Kanske en if-sats som kollar vilken sida man ar pa? :D

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

kolla vides forum på https://www.webeye.nu ... har för mig han har en lysande lösning

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

En funktion tar emot parametrar och returnerar värde(n). Det spelar ingen roll "om det är olika recsets". Varifrån parametrarna kommer är ointressant, så länge funktionen får korrekta värden.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Fattar inte frågan helt fullt ut. Om det handlar om just visningen/formateringen av datumet så är det ju som @nders skriver.
Det spelar ingen roll att det är olika samt att det är ju kanon att återanvända kod i det läget.
Hur som helst lär du ju aldrig behöva öppna dessa olika recsets samtidigt, visst inte?

hmm.... okej, men assa.... sag nu att man har en funktion och den maste ju innehalla det datum som ska formateras juh. Sag att det ar sa har:
datum = rs("forumLastReply") 'Faltet i tabellen t_forums, men sen om man vill ha samma variabel fast med faltet fran t_topics? da blir det ju datum = rs("topicsDT") 'Fran tabellen t_topics? Hanger ni med? Hur loser man detta? Beror ju pa vilken sida man ar pa, sa darfor tankte jag om man kunde ha en if-sats som kollar vart man ar?! Och sedan hamta vardena till funktion beroende pa vart man ar i forumet ;), jag vet alltsa inte.... :D

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Om du har en funktion som typ denna:

<%
Function datetime(postdate)
datetime = Day(postdate) & " " & Lcase(Monthname(Month(postdate),true)) & "  " & Year(postdate) & " " & right("0" & Hour(postdate),2) & ":" & right("0" & Minute(postdate),2)
End Function
%>

Sen på en sida kallar du ju på den med

Datetime(rs("forumLastReply")) på en sida,

Datetime(rs("topicsDT"))på en annan sida.

Om du "alltid" sätter i din kod att datum = rs("forumLastReply") alt. datum = rs("topicsDT")
behöver du ju bara skriva Datetime(datum)

Fotnot: funktionen stulen från wF, den första jag hittade när jag sökte på datumfunktion.

crisse6 skrev:

hmm.... okej, men assa.... sag nu att man har en funktion och den maste ju innehalla det datum som ska formateras juh.

Uhm, ja, det är därför funktioner tar parametrar, för att du ska kunna förse den med korrekta värden. Extremsimpelt exempel om inte solbulles skulle duga:

Function SQLSafe(strText)
    SQLSafe = Replace (strText, "'", "''")
End Function

strSQL = "INSERT INTO blah (woo, faah) VALUES ('" & SQLSafe (strNågot) & "', '" & SQLSafe(strNågotannat) & "')"

solbulles verkar duga tror jag nar jag bara har kollat pa den.... men hangde inte riktigt med pa detta:

solis skrev:

Om du "alltid" sไtter i din kod att datum = rs("forumLastReply") alt. datum = rs("topicsDT")
beh๖ver du ju bara skriva Datetime(datum)

Sen fragan blir da, sa man kan kalla pa det genom att skriva "&datetime(rs("topicDT"))&"?????????? eller?

Ja, det är så man använder funktioner. Funktioner kan ta emot ett eller flera värden (parametrar), och slänger gärna ifrån sig ett returvärde.

Du använder egendefinierade funktioner på precis samma sätt som de färdiga funktioner som finns i VBScript.

Se bara till att det du skickar in i funktionen är av den datatyp funktionen förväntar sig, annars kan man vänta sig ett Type Mismatch-fel.

Aha, vilken tur att jag har dig @nders ;)

okej, en fraga har, detta Day(postdate), sjalva postdate, kan det vara sa eller ska det ersattas med nagot? :D

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Menar du i funktionen så skall det vara orörd.
Men annars så "går den ju bort" när du kallar på den i solbulles fall.

Function SQLSafe(strText)
    SQLSafe = Replace (strText, "'", "''")
End Function

SQLSafe("'or password<>'")

har fatt ordning pa det ;)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)