Bygger forum. Iaf, har 3 olika datum falt i hela db'n.... ett i olika forumen, da den skriver ut senaste svaret i just det forumet, sen en nar man ar i forumet som skriver ut senaste svaret i den traden och sen sist men ej minst, det datum som skrivs ut nar inlagget postades!
Min fraga ar, kan man pa nagot satt fa detta i en funktion/sub? Eller maste man ha en funktion i varje sida eftersom det ar olika recsets? Vill alltsa ha samma formatering pa datumen, men dom hamtas ju olika..... :(
Men jag har inget att visa eller vad menar du? Undrar bara liksom om man kan ha en funktion som kan anvandas for alla olika recsets? Kanske en if-sats som kollar vilken sida man ar pa? :D
En funktion tar emot parametrar och returnerar värde(n). Det spelar ingen roll "om det är olika recsets". Varifrån parametrarna kommer är ointressant, så länge funktionen får korrekta värden.
Fattar inte frågan helt fullt ut. Om det handlar om just visningen/formateringen av datumet så är det ju som @nders skriver.
Det spelar ingen roll att det är olika samt att det är ju kanon att återanvända kod i det läget.
Hur som helst lär du ju aldrig behöva öppna dessa olika recsets samtidigt, visst inte?
hmm.... okej, men assa.... sag nu att man har en funktion och den maste ju innehalla det datum som ska formateras juh. Sag att det ar sa har:
datum = rs("forumLastReply") 'Faltet i tabellen t_forums, men sen om man vill ha samma variabel fast med faltet fran t_topics? da blir det ju datum = rs("topicsDT") 'Fran tabellen t_topics? Hanger ni med? Hur loser man detta? Beror ju pa vilken sida man ar pa, sa darfor tankte jag om man kunde ha en if-sats som kollar vart man ar?! Och sedan hamta vardena till funktion beroende pa vart man ar i forumet ;), jag vet alltsa inte.... :D
hmm.... okej, men assa.... sag nu att man har en funktion och den maste ju innehalla det datum som ska formateras juh.
Uhm, ja, det är därför funktioner tar parametrar, för att du ska kunna förse den med korrekta värden. Extremsimpelt exempel om inte solbulles skulle duga:
Function SQLSafe(strText)
SQLSafe = Replace (strText, "'", "''")
End Function
strSQL = "INSERT INTO blah (woo, faah) VALUES ('" & SQLSafe (strNågot) & "', '" & SQLSafe(strNågotannat) & "')"