Hej
Håler på med en sida som tillslut kommer fungera som en liten community för alla el-elever på skolan som jag går på.
Där loggar man in med sitt personnummer och ett lösenord.
De sidorna man kommer till när man loggat in ska ju vara "låsta" för alla andra utan rätt inloggning.
Hur ska jag bära mig åt?
Måste ju på varje sida kolla att användaren finns med i DB'n, hur ska jag bära mig åt för att åstakomma det?
JAg använder en Access databas.
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Vid inloggningen får du skapa en session: Session("userid") innehållande personens personnummer. Sedan kan du ju på varje sida kolla om det finns en session som heter userid.
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Du kan ju göra en mellanlandning på en sida när man loggar in som skapar en session om man har loggat in rätt. Sedan på alla sidor där man behöver lösenord skriver du detta överst på sidan:
If Session("inne") = "inne" Then
'Resten av din kod
Else
Response.Write("Du är inte inloggad.")
End If
Ok, själva inloggningen sker ju på en htmlsida som i sin tur kallar på "logga_in.asp".
Så i den kan jag allstå starta min session ?
Hur exakt skulle en sådan se ut?!
strSQL= "SELECT Person_Nummer, Passw, ID FROM tbl_anv WHERE Person_Nummer = '" & pn & "' AND Passw = '" & passw & "';"
Set oRec = oConn.Execute(strSQL)
Dim m
If Not oRec.EOF Then
Inloggad
Else
Inte inloggad
End If
Det är den delen av min logga_in.asp som kollar om allt är som sig bör.
Tack
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Varför så mycket luft? Så här kan det i alla fall se ut.
strSQL = "SELECT Person_Nummer, Passw, ID FROM tbl_anv WHERE Person_Nummer = '" & pn & "' AND Passw = '" & passw & "';"
Set oRec = oConn.Execute(strSQL)
If Not oRec.EOF Then
Session("inne") = "inne"
Server.Transfer("inne.asp")
Else
Response.Write("Fel användarnamn/lösenord")
End If
Jaja, luften "bara blev" ;))
Ok, vad är det för skillnad på Server.Transer och Response.reDirect?
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Jag har bara för mig att Server.Transfer är lite stabilare. Om du däremot ska skicka med en QueryString måste du använda Response.Redirect.