webForumDet fria alternativet

problem med dropdown-meny

13 svar · 259 visningar · startad av magnusfeldth

magnusfeldthMedlem sedan jan. 20034 480 inlägg

fel när jag har en dropdown-meny som ska skicka vidare till en annan sida.
i.e-kod

<FORM>
  <select size="1" name="exclusive" style="width: 234; font-family: Arial; font-size: 10px; color: #000000; font-weight: bold" onChange="MM_jumpMenu('parent',this,1)">
  <option value="vtexclusivearkiv.asp">[vt] exclusive</option>
  <option value="artikel.asp?id=6">Jag vill se hur mycket plats en fil tar</option> <option value="artikel.asp?id=5">Varför alla dessa talangtävlingar för talanglösa?</option> <option value="artikel.asp?id=4">Jurtidsparken - scen 1</option> <option value="artikel.asp?id=3">Jurtidsparken - tystnadsavalet</option> <option value="artikel.asp?id=2">Jurtidsparken</option> <option value="artikel.asp?id=1">Vita Tubsockor är tillbaka!</option>
  </select></FORM>

asp-kod

<FORM>
  <select size="1" name="exclusive" style="width: 234; font-family: Arial; font-size: 10px; color: #000000; font-weight: bold" onChange="MM_jumpMenu('parent',this,1)">
  <option value="artikel.asp?id=6">Jag vill se hur mycket plats en fil tar</option> <option value="artikel.asp?id=5">Varför alla dessa talangtävlingar för talanglösa?</option> <option value="artikel.asp?id=4">Jurtidsparken - scen 1</option> <option value="artikel.asp?id=3">Jurtidsparken - tystnadsavalet</option> <option value="artikel.asp?id=2">Jurtidsparken</option> <option value="artikel.asp?id=1">Vita Tubsockor är tillbaka!</option>
  </select></FORM>

vad är felet? Webläsaren säger fel på rad 231 i ie-koden vilket är den som börjar med select-taggen.

SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Det var inte mycket ASP-kod där vad jag kunde se. ;)

inte så mycket med vad jag tror är det där felet ligger kanske?

(om det inte skulle vara det är det bara för moderatorerna att flytta inlägget till rätt plats, samt godta min arma ursäkt ;-))

Nej, det finns ju INGEN ASP-kod över huvud taget! Eller är det jag som är totalt blind? :q

whoops, råkade kopiera in ie-koden dubbelt, asp-koden är:

<% Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection") 
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" &Server.MapPath("addemalmbergadmin/tubsockan.mdb")

Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
	SQLsats = "SELECT * FROM sockrates ORDER by ID DESC"
	RecSet.Open SQLsats, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
%>
                  <FORM>
 <% Do Until RecSet.EOF %> <option value="artikel.asp?id=<% = RecSet("ID") %>"><% = RecSet("Rubrik") %></option>
 <% RecSet.Movenext
loop
Recset.Close
Connect.Close

Set Recset = Nothing
Set Connect = Nothing
%>
  </select></FORM>

Vilken rad är det den klagar på och vilket felmeddelande är det du får?

ie-kodens 231:e rad, det är den som börjar med select-taggen (<select size="1" name="exclusive osv)

Och felmeddelandet var??

"ett objekt förväntas"
se själv online
https://www.vitatubsockor.nu/index2.asp
det är dropdownmenyn nummer två som felet gäller

Till att börja med är det ingen ASP-fel, det är ett javascript-fel. Om du kunde posta koden till javascript-funktionen du använder till dropdown-menyn kanske? :)

den finns:

onChange="MM_jumpMenu('parent',this,1)"

Jag tänkte mer på funktionen MM_jumpMenu.

whoops, hade glömt att lägga in dem i head-taggen... jag måste vara hjärndöd idag. hoppas nån tar bort denna tråd så man inte ser hur dum jag egentligen är... :-)

Tack sebbe för hjälpen! nu funkar det.

Vad bra att det funkar och ingen orsak. :)

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)