MolnaMedlem sedan jan. 2001188 inlägg Hejhej
Hur gör man smidigast om man har två accessdatabaser som man behöver ta information ur om vart annat på en sida?
Det verkar inte godtas att jag öppnar en databas och en till samtidigt, varför går inte det? Och det går inte heller att jag öppnar en databas, stänger den och sedan öppnar en annan databas..
Det borde ju verkligen gå..
/Tack:)
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Blir till att ha 2 st connnection-object igång samtidigt.
Set objCnnDb1 = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objCnnDb1.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=x:\db1.mdb"
Set objCnnDb2 = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objCnnDb2.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=x:\db2.mdb"
cya,
PatrikB
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Varför har du två databaser?
Det är betydligt smidigare att slå ihop dem.
Det är klart att det går, men prestandan blir långt mycket sämre.
MolnaMedlem sedan jan. 2001188 inlägg Hmm, men så gjorde jag.. Då fick jag felmeddelandet
Operation is not allowed on an object referencing a closed or invalid connection.
När jag försökte använda mig av den andra av de båda databaserna..
?
MolnaMedlem sedan jan. 2001188 inlägg Är det bättre att ha en jättestor databas än att dela upp den lite logiskt? Det i den ena databasen används bara på just den sidan, medan den andra databasen används lite överallt..
MolnaMedlem sedan jan. 2001188 inlägg Ok, då struntar vi i mitt felmeddelande, för då gör jag som du säger och lägger ihop allt igen istället:)
Tackar!
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Det tar ju kraft varje gång du öppnar en databas. Öppnar du istället två databaser på varje sida, ja då går det åt dubbelt så mycket kraft från servern.
Så det är bättre och mer logiskt att ha en istället för flera.