Hej!
Har just börjat intressera mig för ASP och dess fantastiska värld. För att ha något att träna på har jag tänkt göra en databas av min CD-samling med ett webgränssnitt gjort i ASP. Jag vill därför inte använda Access till att lägga data i databasen utan vill helt använda webbaserade formulär. Där kommer problemet...
Databasen är konstruerad på följande sätt:
3 st tabeller:
artist
------
artist_id
artist_namn
album
-------
album_id
artist_id
album_namn
album_release
Song
------
Song_id
Song_namn
Song_lengd
För det första; är detta en bra uppdelning? Har tänkt på att en sång också kan finnas på flera album...
Då till det första problemet:
Jag har tänkt göra en inmatningssida för att fylla på med data som skall vara utformad ungefär så här:
Artist:...........
Album:............
Album release:..........
Låt 1:........... Längd:.........
Låt 2:........... Längd:.........
Osv
<Skicka poster!> <Radera!>
När man klickar på <Skicka poster!> ska informationen läggas in i rätt tabell. Hur gör man detta på ett bra sätt? Om det är så att t. ex Madonna redan finns i tabellen "artist" vill jag ju inte att hon ska läggas till igen utan bara att artist_id hämtas och läggas in i tabellen "album", där sedan resten av informationen läggs in.
Förfarandet skall vara så här om man vill lägga till en CD-skiva:
1. Kontrollera om artist redan finns i databasen. Om så inte är fallet -lägg till artisten.
2. Hämta artist_id.
3.Lägg till en rad i tabellen album som associerar den med artist_id.
4. Hämta album_id.
5. Lägg till en rad för varje låt i tabellen song som associerar med album_id.
Då kommer nästa problem!
Alla CD-skivor har ju inte samma antal låtar! Hur kan man göra det på ett smidigt sätt? Jag vill ju inte ha en massa tomma poster som associerar med album!
Jag har haft lite idéer om att göra ett standarformulär med 15 rader för låtar, men då kommer man ju till problemet med tomma poster. En annan idé har varit att göra registreringen av CD i tre steg. skriva in om Artist och Album, skicka informationen returnera album_id och på nästa sida välja antal låtar på skivan, skicka denna information som returnerar ett formulär med rätt antal fält där man skriver in låtarna och skickar till databasen. Denna lösning tycker jag inte verkar så smidig. Det måste ju finnas bättre sätt!
Jag vill ha flera tabeller i databasen för att göra den mer flexibel och kraftfull.
En annan fråga om Access; spelar det någon roll om man lägger till relationer där om man ska använda ASP och SQL för att bearbeta databasen/tabellerna?
Hoppas det finns någon som har lite ideér och lösningar på mina problem och tankar!
Tack på Förhand!
Henrik Lindell
Göteborg
------------------
Henke
[Redigerat av devotion den 21 jan 2001]