webForumDet fria alternativet

Bli kompis....

8 svar · 199 visningar · startad av crisse6

crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

hopp!

nu undrar jag om hur man får ett script som gör det möjligt att bli kompis med dom medlemmar som finns i databasen??????

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Det är väll inte svårt, antar att du har en databas med medlemmar. Lägg till tex en link tabell där du har ett räknar fält, kompis fält, innehavare. Sen listar du bara ut dem beroende på vilken som är inloggad med en select sats..

------------------
------------------------
www.trenchcoat.se/erik/
- gillar du oxå film?
------------------------

okej.... men jag är ju inte så haj på det där med asp än... tror någon att dom skulle kunna skriva ett script ...???

hur har du byggt upp databasen för medlemmarna ? och hur loggar de in, sparas tex användar namnet i en session eller så ?

------------------------ www.trenchcoat.se/erik/
- gillar du oxå film?
------------------------

[Redigerat av erka den 19 jan 2001]

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Alltså, är man "inte så haj på ASP" så ska man göra nåt enklare och lära sig allteftersom, inte be alla göra allting åt en, ingen tjänar på det.

Jag tycker det är lite mycket att be om att skriva ett helt script, detta är trots allt ett forum för att be om hjälp, inte be folk göra ens jobb åt dom.. :)

------------------
Rökare är som vanliga människor, fast inte lika länge.

Ett bra sätt är att försöka tills man blir tokig och sedan fråga. Den som frågar lär sig heller aldrig något heller sa min farmor till mig..

Fråga på, göra hela script är det inte tal om..Men man kan förklara hur man ska göra

------------------
------------------------
www.trenchcoat.se/erik/
- gillar du oxå film?
------------------------

okej....

jag har ju en databas där användare ligger och lite fakta oså om dom :)

ligger på www.billdal.com (under konstruktion :)

så jag menar... det kan väl inte vara så svårt???????? vet ingen någon sida där något liknande förklaras?

Andreas LMedlem sedan sep. 2000215 inlägg

Hej!

Man skulle kunna säga att problemet i ditt fall är att specificera exakt hur du vill att din applikation skall fungera.

När du säger "bli kompis med dom medlemmar som finns i databasen", så säger det ju inte oss andra så mycket.
Vad är syftet med själva siten?
Skall man bli en kompis som skickar meddelanden, eller skall man dela på någon typ av resurser, eller vad?

Här kan man nästan alltid få tips och hjälp med sina spörsmål, men det kräver att man verkligen kan precisera sitt problem.

Det är alltså lättare att svara på frågor om du själv vet hur du VILL att det ska fungera innan du frågar HUR man skall få det att fungera.

Första steget brukar vara att själv förstå det exakta problemet/frågan, innan man ber om svaret, annars får man ofta svar som man inte vill ha.
Lycka till! ;)

------------------
"Life's a bitch who sucks... then you marry one who doesn't"

aha...

så här vill jag ha det med min "Bli kompis"

att folk som besöker sidan skall kunna se en lista med alla medlemmar på sidan och typ klicka på den personens namn via en länk och sedan te x få upp ett litet nytt fönster med information om medlemmen...sedan i samma informationsfönster skall man kunna klicka på typ en länk "Bli kompis med" som sedan gör det möjligt att skicka "små" meddelande till varann... den personen man frågar om han/hon vill kompis med en, så får han en fråga om han accepterar detta eller inte....fattar ni nu?

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)