webForumDet fria alternativet

Sql server vs Access ?

17 svar · 322 visningar · startad av jonne

jonneMedlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Har en liten undran angående sql server och access. Eftersom jag inte har sysslat så mycke med sql server så är mina kunskaper om detta fenomen ganska begränsade så någon kanske kan sprida lite ljus över det hela.

Vad är fördelarna med att köra sql server ?
När bör jag byta från access till sql ?
Måste jag skriva om min asp sidor ?
Ska sql servern ligga på en egen maskin eller kan den vara på samma som webservern ?

------------------
//Jonne, a beliver of murphys law

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

->SQL server är det "vassaste" alternativet. Stora siter kör det ex Bidlet, Ginza

->Access duger dock bra. Märker du att databasen segar kan man ta steget upp.
Här är det dock plats för en varning. Det finns en allmän uppfattning om att Access inte duger alls, men det är fel, det duger oftast mer än väl. Det är bara en riktig last-test som kan bevisa det.

Man brukar tillåta 5 - 15 samtidiga anslutningar till databasen. Med anslutning menas INTE antal användare på sidan, utan antalet frågor som körs i databasen. Om en fråga tar 0,1 sek så kan 50 - 150 frågor köras per sek. Hyfsat bra.

-> Man brukar köra SQL server på en separat dator. Dels för lastbalansering, dels för säkerhet.

/T

------------------
------------------->8 klipp här!!

WolfMedlem sedan jan. 200112 inlägg

Och du behöver inte ändra på asp koden merän på ett ställe. Databaskopplingen.

------------------
/Wolf

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

...jo det finns faktiskt ställen där man kan behöva ändra sina sql-satser. Exempel på det kan vara en delete, där man i access kan skriva:

delete * from tabell

och i sql-server kan du bara skriva:

delete from tabell

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
http://server.webwerkstaden.se/fredde/

Precis, det finns vissa små skillnader. Det finns även större möjligheter med att nästla frågorna osv.

Däremot kan det vara omöjligt att gå tillbaka från SQL server till Access om man utnyttjar alla de extra funktionerna.

/T

------------------

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

jonne,
Har du inte råd med SQL Server (om du ska använda det för privata studier typ) så finns det ett gratis alternativ, nämligen MySQL. :)

Själv använder jag MySQL med ASP, går väldigt bra, MySQL är lika kraftfullt som de flesta andra kommersiella databaser. :)

------------------
Canis meus id comedit

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det finns en allmän uppfattning om att Access inte duger alls, men det är fel, det duger oftast mer än väl. Det är bara en riktig last-test som kan bevisa det

Men herregud, är du Accessfrälst eller? Inget seriöst företag kör väl Access som databas för något större projekt än möjligtvis ett enkelt tidsrapporteringssystem eller liknande. Om jag fick i uppdrag att skriva ett system med Access som "databas" så skulle jag löpa bersärkargång.

Access är en enkel fildatabas för "desktop"-bruk och det är ju enbart larvigt att jämföra Access med MS-SQL, Oracle eller DB2 etc.

MySQL är lika kraftfullt som de flesta andra kommersiella databaser.

Naääääaääaeeeee.... Det kan man inte direkt säga. Visst, mySQL är snabbt och framförallt gratis men att jämställa det med de stora tunga giganterna är nog att ta i lite väl i överkant.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Access är en enkel fildatabas för "desktop"-bruk och det är ju enbart larvigt att jämföra Access med MS-SQL, Oracle eller DB2 etc.

Men vi ska inte prata om Access, utan om JET, som är motorn bakom Access. Den är relativt okej, och snabb när den inte tokbelastas. Självklart är den inte gjord för hårt belastade webbapplikationer, men så jäkla kass är den inte.

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Jag tycker inte att access är dåligt.

Det är i extremfall (enligt mina tester) som man behöver köra SQLServer.

En sida med 10000 träffar per dag klarar access (Jet) utan problem av.

Däremot finns det en liten hake, man måste hela tiden komprimera databasen om man har många insert/select/delete från databasen. (det slipper man med SQLServer).

Ha det bra.

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Har du licenser till alla dina program i datorn?

Men herregud, är du Accessfrälst eller? Inget seriöst företag kör väl Access som
databas för något större projekt än möjligtvis ett enkelt...

Jag vet flera företag som Använder Access för sin datalagring. Ett företag har 4700 artiklar, 400 -1000 besök om dan och mellan 10 - 20 ordrar om dan.

Visst, inget stort företag men det duger mer än väl.

Det är ju trots allt belastningen och funktionerna och systemet som styr databasvalet. Man väljer knappast databas efter vad man hört andra säga, eller man läst på webben.

Sedan är jag också lite tveksam till mySql. Ofta finns redan en databas i ett administrativt system under Windowsmiljö, och det är ju enklast att använda den.
/T

------------------

Hej igen.
Av en ytterst märklig anledning så pratade jag precis med en "Guru" på databaser.

Riktmärket för att gå från Access till SQL server är 100 000 poster. detta gäller fåanvändarsystem.

Vid fleranvändarsystem så är det belastningen som styr, INTE antalet poster.

/T

------------------

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ok, ok. Access/JET är säkert mumsfillibubba och funkar jättebra. Likaså fungerar det ju bra att köra en webbserver över ett 28.8-telefonmodem. Smaken är som baken.

Jag är dock glad att jag inte behöver pilla med sånt.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag håller med Toonster i inlägg nummer 2 ovan.

Access är definitivt underskattat. Jag har gjort research på området för en nationell kedja. Förra året sa folk, precis som sgtpepper, att access suger mastodont mycket och jag vågade inte rekomendera kedjan att satsa på access på grund av vad dessa människor tyckte.

I dag är jag av en helt annan uppfattning. I dag vet jag att optimering av kod och tillvägagångssätt gör betydligt större skillnad än valet av databasmotor!

Det är därför som gigant webbplatser med asdyra databaser går helvete så långsamt! Kolla bara på www.telia.se www.sectra.se (roxen), www.dantz.com (php) för att inte tala om www.svt.se (asp)! Deras nya webb måste dom lagt in delay loopar i för att få så seg och oanvändbar!

---

Satsa på Access och se till att du lägger ner arbete på optimerad kod av både asp sidor och databasen, det gör hela skillnaden! Dessutom, det är bara de mest besökta sidora som behöver vara optimerade.

/ jakob

[Redigerat av Eclipse den 18 jan 2001]

[Redigerat av Eclipse den 18 jan 2001]

Det finns även 3:e parts programvara för optimering av webbplatser på NT servrar. Bla. wipecore från winpower, som laddar upp det mesta i RAM minnet. Detta ger en ordentlig skjuts...

/T

------------------

RiriMedlem sedan dec. 2000182 inlägg

Möjligheten att kunna använda lagrade procedurer måste väl ändå vara ett jätteskäl för att byta till SQL server, eller?

Med SQL Server har man väl också möjligheten att låta sina transaktioner går igenom Transaction Server vilket skapa stor säkerhet på både data och transaktions biten. Eller?

------------------
richardhallgren@usa.net

Man kan faktiskt göra stored procedures i Access också, fast de är inte lika kraftfulla. Man kan ju komma åt frågor och uppdateringsfrågor som finns i Access databasen.

/T

------------------

kristofferMedlem sedan juni 20001 257 inlägg

Vid fleranvändarsystem så är det belastningen som styr, INTE antalet poster.

Jag måste fråga, eftersom man kan anta databasen vara osorterad så måste väl en sökoperation ta längre tid ju fler poster databasen innehåller. Det är ju anledningen till att man optimerar operationer genom att välja lämplig datastruktur.

------------------
http://www.gratistavlingar.com

Eftersom databasen är indexerad, så är det inte säkert att sökningar tar längre tid. Visst 100 000 poster tar längre tid än 1000, men inte proportionellt. Därför är det viktigt att normalisera databasen, ha rätt tabeller, liten datadestruktion och rätta relationer.

Databaser som skapas för sökning, kan man använda flrea samma tabeller, datadestruktiva, för att snabba upp sökningar.

/T

------------------

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)