webForumDet fria alternativet

Hur gör jag en subcat istället för den nuvarande?

ASP

3 svar · 180 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Hej,

Har suttit och anpassat ett aspscript som jag fick från joakimweb.com det är ett webshop script som jag tänkte använda mig av till min webbsida, Men nu är jag inte nöjd med hur varorna presenteras när man har klickat på en kategori, då visas alla varor men jag skulle vilja ha så att efter att ha klickat på Tex. på "grafikkort" så ska man få fram alla grafikkort och sedan kunna klicka på deras "Produktnamn" som Produktnamn: Geforce 4 MX440 64 DDR, tv out och sedan komma till presentationen av produkten.

Se sidan:
http://www.medialabs.nu/shop/default.asp

Se aspkod (fick inte plats i detta inlägg)
http://www.medialabs.nu/shop/indexkod.txt

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag vet inte hur andra reagerar, men jag fick iallafall allergiska utslag av den där koden. Allt-i-allo-välj-ett-och-ha-hundra-if-satser är inte min favorit. Kunde varit mycket enklare. Men det är ju irrelevant ändå, så. ;)

Såhär.

' öppna
set rs = connect.execute("SELECT id, namn FROM kategorier WHERE category = " & request.querystring("category") & " ORDER BY namn")
' mer kod
while not rs.eof 
   response.write "<a href=produkt.asp?id=" & rs("id") & ">" & rs("namn") & "</a><br>"
   rs.movenext
wend

Nu kommer du kanske fråga; 'Var skall jag göra av det där?' och då svarar jag; 'På en annan sida.'

Att göra en 'webbshop' i en enda sida och visa olika innehåll beroende på vilken querystring som följer med är inte effektivt om det inte handlar om includes eller server.execute, vilket det inte gör. Gör en sida för varje ändamål istället för att ha en enda som göra allt. Du vinner på det i längden.

OveRRidE skrev:

Jag vet inte hur andra reagerar, men jag fick iallafall allergiska utslag av den där koden. Allt-i-allo-välj-ett-och-ha-hundra-if-satser är inte min favorit. Kunde varit mycket enklare. Men det är ju irrelevant ändå, så. ;)

Såhär.

' öppna
set rs = connect.execute("SELECT id, namn FROM kategorier WHERE category = " & request.querystring("category") & " ORDER BY namn")
' mer kod
while not rs.eof 
   response.write "<a href=produkt.asp?id=" & rs("id") & ">" & rs("namn") & "</a><br>"
   rs.movenext
wend

Nu kommer du kanske fråga; 'Var skall jag göra av det där?' och då svarar jag; 'På en annan sida.'

Att göra en 'webbshop' i en enda sida och visa olika innehåll beroende på vilken querystring som följer med är inte effektivt om det inte handlar om includes eller server.execute, vilket det inte gör. Gör en sida för varje ändamål istället för att ha en enda som göra allt. Du vinner på det i längden.

Självklart kommer jag inte att ha det så här utan jag kommer att göra lite ändringar på hur shopen är uppbyggd. ska testa ditt kodexempel lite senare.

Finns det någon som känner till ett svenskt gratis webshop som man skulle kunna använda sig av??

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)