webForumDet fria alternativet

Administration (FSO)

ASP

5 svar · 238 visningar · startad av Jesper T

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Frågan#1

Jag hade tänkta att bygga ett adminsystem med bl.a. FSO.
Detta system skall ligga i rooten. Alla hemsidor (f.n. fyra stycken.) ligger i underkataloger i rootkatalogen.

Låt säga att någon ifrån hemsida "abc" vill ändra och lägga till sidor i sin katalog. Jag skulle vilja att man kunde administrera sin sida/sidor ifrån detta admin-system utan att behöva lägga upp ett admin system för alla kataloger/hemsidor.

Vad är då smartast tror ni?
Min idé var att lägga lösenordet i en session och sökvägen till aktuell katalog i en cookie på någe vis. Men eftersom att alla hemsidor kommer ha olika lösenord så vet jag inte riktigt. Det kanske är smart att lägga in sökväg, användarnamn och lösenord i en databas för att kolla rätt behörighet till rätt sida.
Vad tror ni?
Lite tips och tankar vore toppen.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Finns det en databas för varje underkatalog med i bilden? Ör strukturen för innehållet i dessa mappar likadan? Vad skall admingränssnittet göra? Content management, filhantering?

Jag skulle nog satsa på ett gemensamt admingränssnitt som ligger i en mapp i roten och sedan jobba lite med sökvägarna. Sessions är väl det säkraste sättet, alltså loggar kunden in med samma namn som underkatalogen heter, och sedan placeras detta namn i t.ex. session("userpath") som du sedan använder för att accessa filerna.

Det är så du sist beskrev jag hade tänkt mig det hela. Men lösenordshanteringen är väl lämpligast att köra över en databas, eller?

Jesper T skrev:

Det är så du sist beskrev jag hade tänkt mig det hela.

Misstänkte det.

Jesper T skrev:

Men lösenordshanteringen är väl lämpligast att köra över en databas, eller?

Ja, givetvis. Skall du hårdkoda lösenorden i ASP-filen annars eller? ;)

Skämt åsido, jo, det är klart. Eftersom jag inte alls vet vad meningen är med din applikation så har jag lite svårt att rekommendera en struktur, men en 'central' databas för admingränssnittet är (Red/ Byter ut 'ju' mot 'väl') ett måste. Sedan vad som händer i de andra katalogerna, det får du förklara närmare.

Tack!
I övrigt så hamnar användaren i ett "utforskarliknande" adminssystem där man kan radera, lägga till och ändra i sina filer.
Sedan så executas dessa sidor på deras hemsida så att säga.
Ett litet låssastemplate-system kan man säga. :)

Ok. Isåfall kanske nåt sånt här kan vara aktuellt?

/
/admin
 /db
/kund1
 /kund1mapp1
 /kund1mapp2
/kund2
 /kund2mapp1
/kund3
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)