dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Jag undrar vilket som ger bäst prestanda. Jag håller på att gygga en sida tillamans med ett administrationssystem. Det finns 4 olika grupper av personer som kan tänkas logga in: Användare, Styrelsen, Redakör och Administratör. De tre sista kommer antagligen var kombinerade på ett par användare.
Nu till frågan. Bör jag när det loggas in sätta en session för varje funktion som jag alltid kollar mot när jag vill ha reda på personens behörighet eller är det bättre att kolla direkt mot databasen?
I så fall skulle jag tro att du ska köra med en session som du kollar EN gång mot med databasen. Databashantering är det mest prestandaslukande i ASP/VBScript. Och sen har du väl läst min ASP help @ Dileno? ;)
Använd GetRows(). :)
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Sätt en session där du sparar ett bit-mönster:
1: Admin
2: Redaktör
4: Styrelse
8: Användare
Då kan du ge en inloggad t.ex värdet 6, vilket betyder att denne är både redaktör och styrelse.
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Vide det där låter intressant, fårstår inte exakt hur jag ska gå till väga med att sätta värdet men jag får söka. Har du nån ide var jag läsa mer om detta?
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Du kör en helt vanlig if-sats förslagsvis i en funktion:
function IsAdmin( intBit )
IsAdmin = ( 1 AND intBit )
end function
Förslagsvis gör du konstanter av de olika värdena:
const adAdmin = 1
const adUser = 8
o.s.v
function IsAdmin( intBit )
IsAdmin = ( adAdmin AND intBit )
end function
För att bestämma värdet en användare skall ha? Plusa dom attribut du vill att användaren skall ha, så har du ditt tal. Vill du att en användare skall ha alla dom ovanstående attributen så blir det siffran 15. :)