Jag har en asp sida som listar upp meddelanden, och varje meddelanade har ett subject. jag vill att man ska kunna trycka på ett subject och själva meddelande kommer upp under det och att alla andra meddelande förblir vanliga(visas endast med subject).
Den sak jag inte fattar är hur jag ska få så att meddelande kommer upp nedanför. www.tilja.net har ett meny system och det ska vara någe liknande fast på det sätt jag förklarar.
Hoppas ni förstår frågan. Har lallat med asp kod hela kvällen så jag blivit kod blind.
JEMedlem sedan juni 2000144 inlägg Antar att du har alla meddelande sparat i en databas.
Testa gör något i stil med detta.
<%
'kod för anslutning till databasen
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.ConnectionString = databaskoppling här
con.Open
Set rs = con.Execute("SELECT id, subject, message FROM tabell"
Do until rs.Eof
response.write "<a href=""sida.asp?id=""" & rs("id") & ">" & rs("subject") & "</a><br>"
If rs("id")=request.querystring("id") Then response.write "<br>" & rs("message")
rs.Movenext
Loop
%>
BjMedlem sedan sep. 2000314 inlägg Jag har testat med följande men den hittar inte det ID som tillhör meddelandet. Länken pekar på visa_rubrik.asp?ID=
Det borde vara ett nummer från ID också?
Någon som kan se var jag gjort fel?
<%
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Addera = "SELECT TOP 5 * FROM nyheter ORDER BY Id DESC"
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic %>
<% Do Until RecSet.EOF %>
<%
response.write "<a href=""visa_rubrik.asp?id=""" & recset("id") & ">" & recset("rubrik") & "</a><br>"
If recset("id")=request.querystring("id") Then response.write "<br>" & recset("meddelande")
%>
<% RecSet.MoveNext
Loop
RecSet.Close
Connect.Close
%>
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg så här borde det väl se ut:
response.write "<a href=""visa_rubrik.asp?id=" & recset("id") & """>" & recset("rubrik") & "</a><br>"
observera att jag endast flyttat ett par citationstecken från direkt efter ?id= till direkt före slut på <a href-taggen. det är alltså citationstecken som är felplacerade i din kod.
mvh,
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
[Redigerat av @nders den 17 jan 2001]
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Eller så kan du använda JE's kod och bara konvertera QueryStringen id till number, för den hämtas som en string...
Ex:
If rs("id")=cInt(request.querystring("id")) then...
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com