webForumDet fria alternativet

email check

7 svar · 173 visningar · startad av Arne

ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg

Jag har ett forum där stundsvis nivån ligger lite väl hög, och de vill vara anonyma. Jag har försökt att komma runt det med att de måste ange sin email med hjälp av att kolla av om snabel a finns och punkt. Men snart lärde de sig det och började skriva falska e-postadresser.

Finns det något sätt/script där jag kan checka av om emailadressen de angett är en giltig adress innan inlägget registreras i databasen?

costodiaMedlem sedan aug. 2000864 inlägg

razor har lagt in ett script här http://script.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/000038.html

Hur har du gjort din meny företsen, du har inte lust att lägga upp koden i webforum eller skicka den privat?
costodia@hotmail.com

------------------
Mvh Martin Persson
www.Costodia.com

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg
<%
'isEmailAdress - Copyright Gunnar Liljas, 2000
Function isEmailAddress(strAdress)
	Dim objRe 
	Set objRe=New RegExp
	objRe.pattern="^[a-zA-Z0-9\-\.]+\@(\[{0,1})[a-zA-Z0-9\-\.]+\.([a-zA-Z]{2,3}&#0124;[0-9]{1,3})(\]{0,1})$"
	isEmailAddress = objRe.test(strAddress)
	Set objRe=Nothing
End Function
%>
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Jag tror Arne menar om man kan kolla om epostadressen verkligen finns.. alltså inte om det är en riktig adress utan om det verkligen finns nån som har den.. eller?

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

"Passa på o va glada nu för man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ArneMedlem sedan maj 2000267 inlägg

Japp, jag vill kolla om den e-postadress som dom anger verkligen finns och inte är en påhittad.............

BjMedlem sedan sep. 2000314 inlägg

Inget svar men ett förslag.

Det bästa vore kanske om man måste vara medlem för att kunna skriva. Då skulle ju inloggningsuppgifterna mailas till den som anmäler sig. Detta skulle ju då eliminera falska email-adresser.

Att email-adressen skall kollas om den är äkta borde faktiskt också gå då man stöter på det problemet i CDONTS formulär. Skriver besökaren en falsk email så skickas inte formuläret iväg. (Trots att det ser så ut). Detta kanske någon som handhar webservers vet hur det funkar.

PontusMedlem sedan maj 200020 inlägg

Det går att installera en komponent på din webbserver som gör en slags mx-lookup. D.v.s kollar att adressen verkligen hör till en webbserver som kan hantera e-post. Jag har inte testat själv dock...

Läs mer här: http://www.4guysfromrolla.com/webtech/093000-1.shtml

/Pontus

------------------
[Pontus Boström | dev@pontus.nu]

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Lägger min röst på medlemsforum efter mottot "you can always fool 'em". En komponent kan väl ändå inte se om en e-postadress är äkta eller falsk, den kan väl bara konstatera om domänen finns eller är påhittad. Rätta mig om jag har fel.

Men det krävs tanke och en hel del engagemang om man ska lura ett medlemsforum. Det går, var så säker, men de som är intresserade avtar drastiskt om man måste engagera sig.

Genast får du betydligt färre som vill missbruka ditt forum. Se bara på detta forumet! :-) Väldigt trevligt och helt anonymt!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)