Jag antar att du menar något sånt här?
strSQL = "UPDATE [i]tabell[/i] SET [i]kolumn[/i] = [i]kolumn[/i] + " & CInt([i]Request.Form("fält")[/i]) & " WHERE [i]kolumn[/i] = [i]villkor[/i]"
5 svar · 164 visningar · startad av Dwarfen
Sitter här och försöker att knåpa ihop en .asp som innehåller en del siffror. Men nu behöver jag hjälp med att adderar nya med gamla siffror som redan finns i fältet.
Lyckas att uppderar tabelen med helt nya värden i helt nya fält, men jag vill bara kunna uppdatera gamla fälten med nya, samt addera med de gamla.
Någon som förstår?
/Dwarfen
Jag antar att du menar något sånt här?
strSQL = "UPDATE [i]tabell[/i] SET [i]kolumn[/i] = [i]kolumn[/i] + " & CInt([i]Request.Form("fält")[/i]) & " WHERE [i]kolumn[/i] = [i]villkor[/i]"
När jag uppderar nu skriver jag alla fälten för hand. Undrar hur jag gör för att bara uppdatera en av posterna i de gamla fälten?
Namnen som jag rör mig med är: Namn, skuld, datum (fylls i auto).
Förstår inte hur jag ska göra?
Har du något formulär som du fyller i värden i på en annan sida då? Så att man har någon stans att hämta de nya värderna ifrån, menar jag. :)
Inskrivnings sidan:
[
<FORM ACTION="inskriven.asp" METHOD="POST">
<B>Namn</B> <PRE><INPUT TYPE="TEXT" NAME="fNamn"></PRE>
<B>Skuld</B> <PRE><INPUT TYPE="TEXT" NAME="fskuld"></PRE>
<INPUT TYPE="SUBMIT" VALUE="Skicka">
<INPUT TYPE="RESET" VALUE="Ångra">
</FORM>
]
Och sidan som tar imot och lägger till i databasen:
[
<%
set rNamn = Request("fNamn")
set rSkuld = Request("fSkuld")
set DBConnection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DBConnection.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=d:\data\skulder\databaser\skulder.mdb"
SQLstringen = "INSERT INTO SKULDER (Namn, skuld) VALUES ('"& rNamn &"','"& rSkuld &"')"
DBConnection.Execute(SQLstringen)
]
Till någon hjälp?
Jag antar att det är såhär du vill ha det? Eller? (Lite optimerad kod också. :))
<%
rNamn = Trim(Request.Form("fNamn"))
rSkuld = CInt(Request.Form("fSkuld"))
set DBConnection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DBConnection.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=d:\data\skulder\databaser\skulder.mdb"
SQLstringen = "UPDATE Skulder SET Skuld = Skuld + " & rSkuld & ", Datum = #" & Now() & "# WHERE Namn = '" & rNamn & "'"
DBConnection.Execute(SQLstringen)
%>