webForumDet fria alternativet

Flera databaser

8 svar · 180 visningar · startad av Davida

DavidaMedlem sedan okt. 2000219 inlägg

Jag håller på att göra en webblösning där data kommer från tre databaser. Det funkar lokalt, men när jag lägger ut det på servern (som sitter i ett nätverk) och länkar om databaserna får jag ju länkarna som \\Server\katalog\....

När jag försöker köra det sen får jag följande fel:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The Microsoft Jet database engine cannot open the file '(unknown)'. It is already opened exclusively by another user, or you need permission to view its data.

Det kan mycket väl bero på något annat problem, det är bara jag som gissar det är som jag skrivit. Mycket tacksamt för hjälp.

------------------

if user="David Altefur" then
  Response.write "Tack på förhand"
End if

Är det ingen som vet, eller går det inte, får ni gärna skriva det också, så jag kan meddela min uppdragsgivare detta.

------------------

End if
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det är mycket troligt att den användare som öppnar databasen (webbservern - IUSR_XXX) inte har rätt att använda databasfilen på den andra servern. Högerklicka på databasfilen och ställ in rättigheterna.

Den ligger på en NT4-maskin, vilket gör att det inte finns någon sådan användare. Hur kan man göra då?

------------------

End if
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

NT4 har också en IUSR-användare, men den finns ju inte om inte IIS är installerad. Dessutom är det webbserverns IUSR du ska ge rättighet till, inte "databasservern", så om din webbserver heter KALLE så ska du ge rättigheter till IUSR_KALLE

Ja,men alla användare (everyone) har fulla rättigheter... Måste jag skapa detta inloggningsnamn (IUSR-SERVER)?

------------------

End if

IIS Är installerat (tror jag)

------------------

End if

IIS är installerat!, men jag hittar ingen sådan användare ändå. Hur kommer det sig att mina andra databaser utan länkar funkar perfekt under servern? Kan man använda restriktioner i access?

Jag har även provat med en exakt sökväg till databasen, men det funkar inte heller...

------------------

End if

Hittat användaren nu, men det funkar fortfarande inte

------------------

End if
129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)