Okej, nu satter man igang - igen. Forum var det ja.... hatar sant har, men ibland maste man! :D
Jag har nu forsokt att designa databasen, Access. Har just nu 3 tabeller. Vill att forumet ska vara okej i avancerat nivan, alltsa inte som webforum, men mer an en omgjord gastbok.. hehe!
Har ar tabellerna:
t_forums (olika forumen):
forumID - raknare
forumName - text
forumCatID - tal
forumDesc - PM
forumAns - tal
forumTopics - tal
forumLastReply - Datum
forumAvailable - True/False
t_topics (inlagg...):
topicID - raknare
topicName - text
topicUser - text
topicPost - PM
topicLastReply - Datum
topicAns - tal
topicAvailable - True/False
t_Cats (kategorier for forumen):
ID - raknare
catID - tal
catName - text
Japp, det ar dom jag har. An sa lange. Vill ju att allt ska lankas ihop sa bra som mojligt sa det inte blir struligt efter halva vagen, hehe!
Sen en annan fraga, ska jag ha moderatorer? Problemet ar ju det (som jag ser det) att en moderator for PHP forumet ska ju inte kunna redigera/ta bort etc., i ASP forumet. Ar detta svart?
I tabellen för användare kan du ha en kolumn med ForumAccess där du lägger in information såhär:
;[forumID]:[ForumAccess];[forumID]:[ForumAccess];
Alltså alla olika forum som du har ska finnas här med tillhörande access åtskillda med : och ;. Sen kan access 1 vara för vanliga användare och access 2 vara för moderator. Spara sedan värdet i en session när användaren loggar in och på varje sida kollar du vad detta värde är.
Str = ";1:2;2:2;3:1;"
search=";2:2;"
if instr(Str, search) > 0 then
Response.write search&" Du är administratör för detta forum"
else
Response.write search&" Du är vanlig användare för detta forum"
end if
haller med dig Nickemannen, okej, Kottens fungerar kanske.. men hur avgor du om personen ar moderator for asp och inte php?
Nickemannen, kan du forklara hur jag ska binda ihop det som du skriver? Vill veta innan jag borjar koda... ;)
Sen annars, nagot som ska bort/laggas till i de andra tabellerna?
r/ En annan fraga ocksa, tycker ni att jag ska ha moderator funktioner som att flytta tradar? Och hur gor man sant? Borde val racka med att ha en kolumn i t_topics som heter forumID eller nagot? Men sag att det ar en trad som ska flyttas som har 3 svar i sig, hur gor man sa att den uppdaterar alla som hor till den traden?
Så är
mod_usrid
id:t för användaren från det kan du få vilket namn som moderatorn har osv samt att man kollar om han verkligen kan modifiera i det forumet som han vill.
forumid så kollar du vilket forum han är boss i
är han boss i flera så finns det flera rader.
En annan fraga ocksa, tycker ni att jag ska ha moderator funktioner som att flytta tradar? Och hur gor man sant? Borde val racka med att ha en kolumn i t_topics som heter forumID eller nagot? Men sag att det ar en trad som ska flyttas som har 3 svar i sig, hur gor man sa att den uppdaterar alla som hor till den traden?
Varför inte ha en tabell för trådar och en för inlägg? När en ny tråd skapas så skapas en post i tråd-tabellen och en i inläggs-tabellen. Svarar någon på en tråd så skapas endast en post i inläggstabellen.
I tråd-tabellen har du ett fält (ID) som är unikt för varje tråd. I inläggstabellen så har du ett fält (thread-id) som visar vilken tråd inlägget hör till. När du sen flyttar en tråd så räcker det med att ändra i trådtabellen.
t_forums
forumID - raknare
forumName - text
forumCatID - tal
forumDesc - PM
forumAns - tal
forumTopics - tal
forumLastReply - Datum
forumAvailable - True/False
t_Cats (kategorier for forumen):
ID - raknare
catID - tal
catName - text
Vad mer? Ar det nagot som saknas for ett komplett forum om ni nu kollar pa databasstrukturen?
Sen om man ska ha sa att det visas en bild som indikerar pa nya inlagg i en trad sen ens senaste besok, nagra speciella falt man behover? Nagot man ska tanka pa? :D
Till t_members kanske du skulle lägga till ICQ och MSN?
Annars tycker jag att allt verkar perfekt. Se till att köra med GetRows() och sånt också så att forumet blir lite snabbare än de där ordinarie ASP-forumen som ej kör GetRows(). :D
Och sen kanske du får nytt av länken du fick av mig! ;)
Okelidoki. Mina små funderingar.
Jag förstår inte riktigt att threadLastReply ska behövas..
Iofs kanske det är smidigare att ha det där än att plocka fram det med sqlfrågor när man behöver det.
Eller hur som helst, ska det inte till att vara ett datum i t_topics?
Jag vet inte om jag fattat fel, men hur har du tänkt att skriva ut alla trådarna som hör till en topic? topicThreadID? Vad ska du ha den till?
Jag skulle haft en kolumn i thread där TopicId anges. Då kan man plocka ut alla trådarna när man hämtar en topic.
Det är väl postdatum på inlägget? Kan väl vara bra att veta när ett inlägg är postat?
Jag menar ju att med hjälp av det datumet kan du alltid se det senaste datumet/postade inlägget.
ja.... pirajan, det ska val fungera? man kopplar dom till varandra... hamtar alla som har querystringen sag 1 nar man valjer en trad, da hamtas allt som har med 1 att gora....
Om jag hade tid crisse, så skulle vi kunna slå ihop oss och koda tillsammans. Jag började på ett sånt här stort forum för några månader sedan, men lade ner projektet för skolan. Återkommer med min tänka forumstruktur..
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e