Hej, letar efter en funktion som formatterar en datum/tidsträng till formatet "18:20 Fri 16 May 2003". Det gick lätt att göra med PHP tack vare funktionen "date('H:i D j M Y')"
Någon som kan hjälpa mig?
9 svar · 361 visningar · startad av Creep
Hej, letar efter en funktion som formatterar en datum/tidsträng till formatet "18:20 Fri 16 May 2003". Det gick lätt att göra med PHP tack vare funktionen "date('H:i D j M Y')"
Någon som kan hjälpa mig?
<%
Response.write left(time,5) & " " & formatdatetime(date,1)
%>
Det fungerade ganska bra. Jag får: "19:57 den 16 maj 2003". Detta är ju dock på svenska, och jag vill ha amerikansk utskrift (19:57 Fri 16 May 2003). Veckodagen står inte heller med.
Går detta att vidareutveckla, eller är jag förlorad? :)
Förlorad nej nej Du måste ändra lcid till det amerikanska.
Kolla på Vides sida https://www.webeye.nu för att ta reda på vad det är. Har det inte i huvudet.
Hade för mig att det var nåt sånt, men jag har aldrig använt det, så det var bra att jag fick en chans att kolla upp det :)
Tack för hjälpen. Hör av mig ifall jag har fler problem...
1033
<%
Response.write left(time,5) & " " & WeekDayName(WeekDay(Date)) & " " & formatdatetime(date,1)
%>
Att noteras bör att ett engelskt format skriver ut tiden på ett annat sätt (med AM & PM) osv..
samt att men aldrig skall använda left() (t.ex) på datum.
Jag får fortfarande inte det format jag vill ha. Förstår inte varför det skall vara så annorlunda PHP som sköter hela saken perfekt. Med den senaste raden får jag:
12:53 Saturday Saturday, May 17, 2003
Vilket är lite konstigt ju.
Skall jag ta bort "WeekDayName(WeekDay(Date))"?
du kan använda format(datetime.now() "hh:mm www MM dd yyyy") ungefär.. Något av detta funkar säkert inte :)