Det var längesen jag höll på med ASP nu så jag undrar lite grejer. Vad gör...
<!-- METADATA TYPE="typelib" FILE="C:\Program\Delade Filer\System\ado\msado15.dll" -->
...egentligen? Och är samma sökväg på ett amerikanskt OS...
<!-- METADATA TYPE="typelib" FILE="C:\Program Files\Shared Files\System\ado\msado15.dll" -->
...? I annat fall, hur tar man reda på om denna fil finns på den server man jobbar mot? Tack på förhand! :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Dylik kod kan man använda för att exempelvis i global.asa globalt definiera alla konstanter som behövs för att använda ado, dvs som alternativ till att inkludera adovbs.inc på varje sida.
Om jag minns rätt i alla fall. Jag slutade använda de där konstanterna -98 eller så. :)
Mvh,
Eeh... hmm. Fattar inte.
Asså jag använder inte global.asa. Det enda jag vet som händer är att om jag tar bort den raden så kan jag inte lägga till info i min access-db. Men med raden funkar det på min hemdator, när jag tankar upp alltihopa på den server som sidan ska ligga på funkar det inte. Detta är mitt problem.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Tja, du behöver inte använda just global.asa för den typen av kod, men det är det enda stället jag råkat på den tidigare.
Hur lägger du till info i din databas? Med rs.addnew osv?
Använder du konstanter som adOpenDynamic och adLockOptimistic? I så fall, de definieras nog i det biblioteket som inkluderas med den kodraden. Istället kan man använda gamla vanliga <!-- #include virtual="adovbs.inc" -->, definiera konstanterna direkt i koden, eller använda konstanternas värden direkt i koden.
Mvh
Ok. Det klarnar. :)
Min kod:
objRS.Open "News", objConn, adOpenStatic, adLockOptimistic, adcmdtable
objRS.MoveLast
objRS.AddNew
objRS("strHeadLine") = Request.Form("headline")
objRS("strText") = Request.Form("text")
objRS("datDate") = Date
objRS.Update
Hur funkar det där med adovbs.inc då? Fan, jag vet ju att jag hållit på med detta för bara ngt år sen. Fort man glömmer. :l
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du kan välja att ha antingen
<!-- METADATA TYPE="typelib" FILE="C:\Program\Delade Filer\System\ado\msado15.dll" -->
eller
<!-- #include virtual="adovbs.inc" -->
för att definiera dessa konstanter. Då deklareras alla konstanter som har med ADO att göra. Dock är det så här, att du behöver ju inte ha alla deklarerade, utan endast de du ska använda. Så, om du söker upp adovbs.inc på din hårddisk, och kontrollerar vad den innehåller, så kan du lyfta ut endast de konstanter du behöver använda.
Const adOpenStatic = x
Const adLockOptimistic = y
Const adcmdtable = z
(Jag minns inte vad konstanterna ska ha för värden, så jag ersatte med x, y och z.). Vill man, så kan man ju använda konstanternas värden direkt i koden när man öppnar sitt recordset (eller vad man nu ska göra):
objRS.Open "News", objConn, x, y, z
X, y och z även här, byter du mot konstanternas siffermotsvarigheter, som du fann i filen adovbs.inc.
Klarnat lite till?
Mvh,
Jajamensan! Nu är jag med. Men jag har fått andra problem tyvärr. På min dator funkade det perfekt med adovbs.inc men när jag tankade upp den på servern fungerade det inte alls. Den verkar hitta filen och så men det tar stopp vid den kodsnutt jag senast visade. Jag får bara internt serverfel. Vad kan detta bero på?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Jag får bara internt serverfel. Vad kan detta bero på?
Det har jag ingen aning om. Det låter dock som att du borde göra en liten inställning i din webbläsare för att bli av med "Internt serverfel". Ta bort Egna http-felmeddelanden / Friendly http error messages i Internet explorer och försök sedan igen, så ska du se att du får ett bättre felmeddelande.
Ang. inkludering av filen adovbs.inc, så tycker jag att den är helt onödig. Det är en fil på ett flertal kilobyte som alltså läses in till den sida som du använder. Jag hade sett till att ha
Const adOpenStatic = x
Const adLockOptimistic = y
Const adcmdtable = z
i min kod innan jag behöver ha tillgång till konstanterna.
Mvh
Aha, nu kom dom fram! Cannot update. Database is read-only. Jag får ringa dom.
Tack för all hjälp! :bire
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg *öppnar fönstret och ropar varsågod så det ekar över Solna* ;)
Mvh,
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg *Stänger mitt fönster för @nders hördes ända bort till Kungsholmen!* ;)