StevePMedlem sedan mars 2003772 inlägg När jag försöker göra en insert får jag detta felet
Command text was not set for the command object.
Min kod ser ut såhär
rubrik = Replace(Request.Form("rubrik"), "'", "")
nyhet = Replace(Request.Form("nyhet"), "'", "")
SQLnew = "INSERT into DollsNyheter (Nyhetsrubrik, Nyhetsdatum, Nyhet) VALUES('" & [rubrik] & "',date(),'" & [Nyhet] & "')"
Connect.execute(SQLnews)
Skriver jag ut SQLsatsen så visas detta
INSERT into DollsNyheter (Nyhetsrubrik, Nyhetsdatum, Nyhet) VALUES('Rubrik till Nyheten',date(),'Detta är en testnyhet. Nåt verkar vara fel.')
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Måste du inte klamra "date()" åckså?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg För det första har du angett fel namn på SQL-frågan när du ska exekvera den, det är det som gör att du får det felmeddelande du får. Dessutom är frågan syntaxmässigt inkorrekt.
SQLnew = "INSERT into DollsNyheter (Nyhetsrubrik, Nyhetsdatum, Nyhet) VALUES('" & rubrik & "', date() ,'" & Nyhet & "')"
Du kan inte klamra i asp.
Mvh
StevePMedlem sedan mars 2003772 inlägg ok nu ändrade jag till
SQLnew = "INSERT into DollsNyheter (Nyhetsrubrik, Nyhetsdatum, Nyhet) VALUES('" & [rubrik] & "'," & date() & ",'" & [Nyhet] & "')"
Skriver jag ut den nu visar den
INSERT into DollsNyheter (Nyhetsrubrik, Nyhetsdatum, Nyhet) VALUES('Rubrik till Nyheten',2003-05-14,'Detta är en testnyhet. Nåt verkar vara fel.')
Men försöker jag göra en insert så får jag ändå samma fel
StevePMedlem sedan mars 2003772 inlägg Ok det va ju en liten miss av mig,
men nu skriver jag denna som du gav mig @nders
SQLnew = "INSERT into DollsNyheter (Nyhetsrubrik, Nyhetsdatum, Nyhet) VALUES('" & rubrik & "', date() ,'" & Nyhet & "')"
Då får ja felet 'date' is not a recognized function name.
ja kör MSSQL
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Enkelfnuttar eller # runt datumvärdet också
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
- du har ändrat så du använder date() från asp, du kan gott ha det direkt i sql-frågan som innan. Om du vill ha kvar det som du skrev nu, då måste du sätta # runt datumet.
@nders skrev:
För det första har du angett fel namn på SQL-frågan när du ska exekvera den
[b]SQLnew[/b] = "INSERT into ....."
Connect.execute([b]SQLnews[/b])
Noterar du?
red: jag ser att du noterade, men jag låter det här inlägget ligga kvar ändå. ;)
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg SQLnew = "INSERT into DollsNyheter (Nyhetsrubrik, Nyhetsdatum, Nyhet) VALUES('" & [rubrik] & "',#" & date() & "#,'" & [Nyhet] & "')"
har du någon annan dbms än access så får du byta ut # mot '
r/ det är ju tur att man är så fruktansvärt snabb på att skriva :OO
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Peeer skrev:
r/ det är ju tur att man är så fruktansvärt snabb på att skriva :OO
Jag förstår vad du menar. :D
Det är möjligt att date() inte finns i Jet-SQL, då får man göra som JesperT och Peeer skriver.
Mvh
StevePMedlem sedan mars 2003772 inlägg SQLnew = "INSERT into DollsNyheter (Nyhetsrubrik, Nyhetsdatum, Nyhet) VALUES('" & [rubrik] & "','" & date() & "','" & [Nyhet] & "')"
Funka prima!
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Du skulle bara ha lyssnat på mig!!!.... ;) :e