webForumDet fria alternativet

html och asp

3 svar · 190 visningar · startad av johannaloke

johannalokeMedlem sedan apr. 200393 inlägg

Med risk för att vända mig till fel forum, vet inte om ni räknar frågan till html eller asp. Får väl sätta den i båda forumen annars kanske.

Jag har nedanstående kod:

<SELECT name=enhetID>
<%' så länge det finns enheter kvar, lägg till dem i comboboxen
   do until enhetRS.EOF%>
        <OPTION value="<%=enhetRS.Fields("ID").Value%>" <%if enhetID = enhetRS.Fields("ID").Value then%>Selected<%end if%>><%=enhetRS.Fields("fornamn").Value%></OPTION>
<%
      enhetRS.MoveNext 'flytta fram bland enheterna
   loop%>
</SELECT>

Med denna vill jag markera ett av valen i combo-boxen, dvs det som överensstämmer med enhetID. Se min if-sats i option-taggen.
Jag har gjort response.write på både enhetID och enhetRS.Fields("ID").Value och i ett av fallen har de samma värde. Ändå markeras ej det valet utan det är första alterativet i combo-boxen som alltid blir markerat.

Är det någon som ser något jag skrivit fel? Eller har ett tips på hur jag annars ska lösa det?
//Johanna

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det beror förmodligen på att värdena är av olika subtyper. Är det ett numeriskt id-värde? I så fall, prova att använda CLng() för subtypskonvertering.

<%if CLng(enhetID) = CLng(enhetRS.Fields("ID").Value) then%>

Mvh,

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
if clng(enhetID) = clng(enhetRS.Fields("ID").Value ) then
johannalokeMedlem sedan apr. 200393 inlägg

Tack!

Det löste problemet!!! Var faktiskt inne på det att de inte var av samma typ så jag provade lite överlagringar men fick ändå inte till det.
clng löst mitt problem!
//Johanna

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)