... då uppstår ett problem. Bakgrunden för SIDA 2.0 är då fortfarande grå [G] precis som raden UNDERSIDA 1.3 [G] ovan. Och då är det ju inte en ny färg på varannan rad längre. Hur ska man lösa detta? Menyerna expanderas m.h.a. Request.QueryString och If-satser.
För att kunna lösa varför den inte ändrar färg behöver vi nog se lite kod hur menyerna populeras.
Det jag kan anta är att du startar om själva "countern" som triggar vilken färg som ska vara bakgrund. Låt denna "counter" vara global och räknas upp med 1 för varje varv som går, antingen i huvudmenyn eller i en submeny
Kontrollera sedan med MOD för att visa varannanrad i annan färg
If counter MOD 2 = 0 Then
'## -- en färg --
Else
'## -- en annan färg --
End If
Som det är gjort nu klickar man på tex. SIDA 1.0 med länken sida1.asp?menu=1. Och då Request.Querystringen är = 1 expanderas undermenyerna till SIDA 1.0 med if-satsen.
Detta skulle kunna lösas med ASP.. men eftersom (tycker jag) du skriver ut länkarna förhand så känns det rätt onödigt att ha ett ASP script för att bestämma bakgrund... lättare att göra det för hand... du kan ju ha två färg variabler om du ska använda ASP:en..
Eftersom det är ganska många länkar, fick det bli en db-lösning istället. Och då hittade jag ett script som tar hand om både länkarna och färgen på bakgrunden. Två flugor i...
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e