Låt mig bara göra klart med en gång att jag är hopplös på allt vad konkatinering heter. Förstår varför man måste göra det, men lyckas inte greppa logiken i hur man skriver koden.
Anyway..mitt nuvarande problem är när jag skall försöka göra en enkel sökning på ett medlemsregister. Kodraden som krånglar ser ut som följer:
sql="SELECT * FROM anvandare WHERE '"&varUnamn&"' LIKE '%"&varnamn&"%';"
varUnamn hämtas från ett formulär där användaren får ange vilket namn som söks. varnamn hämtas från samma lista via radiobuttons och anger om det är förnamn, efternamn eller username man söker på. Value på radiobutton är satt till motsvarande fältnamn i databasen.
Har kollat och får med mig värderna från formuläret utan problem.
Felet jag får är: Either BOF or EOF is True, or the current record has been deleted....etc.
Eftersom jag vet att posten existerar och att jag kan hämta från databasen från andra applikationer utgår jag från att det (som vanligt) är ett konkatineringsfel.
...eller?
------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein
Funkade fint. Tankemiss från min sida gjorde att jag bytte plats på variablerna.
Men min lärare blev konfunderad när jag sa att jag skulle ta bort apostroferna.
Men det funkar utan dom och blir fel om jag har kvar dom...så det är ju inget att diskutera. Önskar bara att någon kunde förklara logiken bakom konkatinering...hur man skall tänka. Varje gång jag tror att jag fattat det så blir jag snabbt nertagen på jorden.
Anyway...tack för hjälpen.
------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein
Min lärare kände väl sig lite dum när han fattade att han hade tänkt fel :e
När det gäller konkateneringen så har jag av någon oförklarlig anledning svårt för det. Någonstans i min lilla halvsovande hjärna vet jag att det antagligen är oerhört logiskt. Brukar snubbla över alla " , ' , & osv. Det kommer väl bara att klicka till en dag så är det kristallklart.
@nders...ja, det är precis vad jag menar. Kanske använder ordet fel? Det är i det sammanhanget jag fått lära mig det i alla fall.
------------------