webForumDet fria alternativet

Censur system

17 svar · 304 visningar · startad av AG

AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg

Är det någor här som har ett färdigt system som byter ut "olämpliga" ord. Själva systemet är ju inte svårt att göra men det är just att det tar lite tid att skriva in alla olämpliga ord, nån som har en färdig del?

Andreas

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Ursäkta men censur är ruttet. Säg istället till personerna som gör fel. Att censurera gör bara folk förbanande.

------------------
- Swey
A hacker from the south

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 521 inlägg

Om man ändå tänker ta bort alla svordomar ur en text så kan man väl lika gärna göra det med ett script som att göra det manuellt, Swey?

------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."

Jodå det vore ju kanon om det fanns hyffs bland alla men nu är inte fallet så, och en som skriver en massa skit tror jag inte tar åt sig så kanon mycket om de får ett mail med, "Vårda ditt språk" tror då att censursytem är bättre.

Andreas

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Problemet med automatiska censursystem är att de mycket väl kan få motsatt effekt. Det kan helt enkelt bli lite av en sport att gå runt systemet. Och ett system som stoppar alla "felaktiga" ord, i alla möjliga variationer, lär bli mycket komplext. Om det ens är möjligt att bygga ett sådant.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Nja jag hade mer tänkt mig nåt som sorteratde bort det värsta, men an får kanske överge det.

Andreas

rerollerMedlem sedan sep. 200065 inlägg

Folk som skriver onödigt tjafs kommer inte till en sida som det står seriösa saker i. Och speciellt inte om de är intressanta, så om du gör en sida bara om dig själv eller liknande tråkigt så får du väl acceptera att folk skriver fula ord i din gästbok, ta då bort gästboken istället.

------------------
Bortom tid, bortom förvärv, väntar blott sorg och fördärv.

Det är ganska enkelt att sortera ut de vanligaste svordomarna, AG. Jag gör det t.ex. i min gästbokstjänst. Du kan testa på http://gislaved.net/php/gb/visa.php?id=6 (listan är långt ifrån fullständig... men det är lite kul i alla fall. Jag har hittills bara fått positiv kritik på det.)

------------------
Gislaved.net

Stadiet att ha en hemsida som handlar om mig har jag för länge sedan paserat, om jag ens varit där. Snarare gäller det att bygga upp en grund man kan basera kommande system på. Bygga upp lite logik, kan ju även användas i forum etc om så är fallet.

Andreas

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Nu har jag besudlat din gästbok med lite fula ord gislaved! ;)

En del slank igenom, så dom får du väl städa bort, hehe. Kul att du byter ut svordomarna mot *!#@ och liknande, det ger lite serietidningskänsla :e

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

Inte visste jag att du kunde så många fula ord, sgtpepper... ;) Jag har lagt till några av "dina" ord som slank igenom, nu ska jag bara sanera gästboken också... jag tar nog bort hela inlägget...
Du får lova att tvätta ditt tangenbord med tvål, hehe.

------------------
Gislaved.net

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Järnspikar kan du väl låta vara ocensurerat? Jag tog med det för att testa en mycket mild svordom (järnspikar används av min kära mamma i lägen då jag skulle sagt "**#&/%&%/"&%/" :e)

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

Det är klart att "Järnspikar" får vara kvar... det är ju en snäll svordom, ungefär som attans, nedrans, nibla knäppo och sån't.

------------------
Gislaved.net

nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg

eller så kan man ju bara göra en bekräftelse sida där man granskar alla inlägg innan dessa publiceras, och om inlägget inte är skrivet med "vårdat" språk så godkänner man de inte och det tas bort...
visserligen "förstör" de "interaktiviteten" lite men det är ändå en alternativ lösning...

------------------
nakoz
there is no such thing as sömn :)

qwertyMedlem sedan jan. 2001391 inlägg

Ok...men för att återknyta till den ursprungliga frågan: Är det någon som har en färdig del för detta?

------------------
Qwerty

Den som söker han letar...

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

replace(myText, "fult ord", "snällt ord")

Jag har ingen färdig lösning men det tar varken lång tid eller är särskilt svårt att knåpa ihop en cencureringsmanick.

Använd den inbyggda replace funktionen.

myText = request("myText")

myText = replace(myText, "bög", "kul snubbe")

---

Ett annat användningsområder för replace funktionen är att hänga på en <BR>-tagg på alla radbrytningar från en databas;

myText = mySQL("inlägg i debatten")
myText = replace(myText, vbCRLF, "<BR>")

response.write myText

------------------
Life is a bitch... and then you marry one.

GrummelMedlem sedan juni 2000112 inlägg

Skulle det vara stor prestande skillnad mellan de följande alternativen till att gå igenom svordomarna?

Lägga en svordom per rad i en textfil och sedan gå igenom varje rad och se om svordomen finns i t.ex inlägget.

Ha svordomarna i en databas och sedan gå igenom dom med ett recordset?

Jag skulle tro att det senare kanske skulle vara lite snabbare men är det någon större skillnad på de två sätten?

------------------
"Den sanna kunskapen är erfarenhet" - Albert Ensten

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Hello,

själv skulle jag nog lägga in dem i ett Application object och avgränsade med mellan rum, tex:

Application("BadWords") = "Fult1 fult2 fult3 fult4"

etc.

Sedan när man vill jämföra ord så är det bara att splitta upp det till en variabel.

strBadWords = Application("BadWords")
arrBadWords = Split(strBadWords)
For I = LBound(arrBadWords) To UBound(arrBadWords)
strString = Replace(strString,arrBadWords(I),"******")
Next

cya

------------------
'*********************
Response.Write("PatrikB")
Response.End
'*********************

[Redigerat av PatrikB den 10 jan 2001]

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)