webForumDet fria alternativet

Öppna/stänga skrivrättigheter

ASP

4 svar · 198 visningar · startad av M

Medlem sedan aug. 200065 inlägg
Frågan#1

Jag har gjort en funktion där jag låter användare skicka upp filer på min server. Men detta fungerar naturligtvis dåligt säkerhetsmässigt, därför undrar jag om det är möjligt att via ett script införa vissa begränsningar.

Allra helst vill jag kunna ändra rättigheterna på den katalog där filerna laddas upp från det script som styr uploaden. Är det möjligt att skapa ett script som ändrar rättigheterna i en katalog? Jag kör windows 2000 server med IIS 5.0.

Kan man begränsa vilken filtyp och filstorlek som får laddas upp? Exempelvis endast txt-filer mindre än 10kb?

Om någon dessutom vet hur man gör detta i ASP.NET (C#) så blir jag ännu gladare. :)

------------------
/M

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Det går säkert om du har alla rättigheter på servern men det har du nog inte om det inte är din server... annars kan du väl typ bara kolla i asp koden om filen innehåller ".exe" eller liknande..

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

"Passa på o va glada nu för man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Medlem sedan aug. 200065 inlägg

Jodå, det är min egen server. Det där med att kolla vilken filtyp som skickas upp är nog inte så svårt, nej... ska se om jag hittar på nåt när jag orkar. :)

Men skrivrättigheter. Finns det något liknande unix chmod som man kan mickla med på kataloger via ett script? Får det inte att funka. :/

------------------
/M

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

MMC'n finns ju som bekant webifierad, port_nr,"]http://localhost:port_nr, så det borde gå att kolla igenom dessa filer för hur det bör gå till.

port_nr e olika för varje server, angavs vid installation.

cya,

------------------
'*********************
Response.Write("PatrikB")
Response.End
'*********************

Medlem sedan juni 2000126 inlägg

Hej

Man kan ändra nt-rättgiheter via ett dos-kommand som heter cacls .
Där har du alla möjligheter som du har i den GUI för rättigheter som finns för NT. Du har till och med den möjligheten att du kan kan LÄGGA TILL en user/loca group utan att förstöra de rättigheter som finns längre ner i en mapp-struktur.

Mvh Jonas

------------------
Jonas Florin
-Din gycklare i vardagen-

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)