En möjlighet är ju att ha ifyllningsformuläret i samma asp-sida som koden som ska spara informationen i databasen. Då kan du ju bara skriva ut värdena i formuläret igen.
Annars kan man mellanlagra i sessions, querystring eller cookies.
Mvh
4 svar · 231 visningar · startad av daPhil
Ok, om någon fyller i saker den vill skicka in i gästboken, massa bra text, man fyller i son webside adress, email osv osv men missar att fylla i något obligatoriskt fält och blir tillbakaskickad till ifyllnings-sidan, hur gör man på smidigast sätt så att fälten man har fyllt i är ifyllda även när man blir tillbakaskickad, så man inte måste fylla i alla fält en gång till? Hoppas ni fattar vad jag menar :)
En möjlighet är ju att ha ifyllningsformuläret i samma asp-sida som koden som ska spara informationen i databasen. Då kan du ju bara skriva ut värdena i formuläret igen.
Annars kan man mellanlagra i sessions, querystring eller cookies.
Mvh
man kan ju tänka sig att man som första försvarslinje har javascript som kollar innan sidan ens submitas.
Ja, men om vi steker JS så länge. Querystrings e ju borta, tänk om nån skriver värsta essän liksom, funkar inte. Som jag har det nu har jag mellanlagring i en MDB databas men det e ju så knöligt, jag ville veta om det inte finns nån funktion eller vad som helst där man kan transportera information på följande sätt:
Formulärsida -> scriptsida -> tillbaka till formulär igen
Kan inte en asp sida skicka data som formulärdata?
Förslagsvis lägger du datat i session, eller så skapar du hemliga fält och sparar ner infon i och submittar sidan när den laddats klart.
Enklast är att submitta och göra kontrollen på samma sida som du sänder formulären ifrån. Då har du ju datat i post.