webForumDet fria alternativet

Modem ger "Database engine error..."

6 svar · 239 visningar · startad av Daniel78

Daniel78Medlem sedan jan. 2001199 inlägg

Hej.

Någon som kan hjälpa mig med lite felsökning. Det är nämligen så att jag har nyss provat att surfa med modem på ett av mina projekt vilket gav mig en dålig upplevelse och då menar jag inte hastighetsmässigt.

Felmeddelande

Microsoft JET Database Engine error '8004005'

Operation must use an updateable query.

/ny/index.asp, line39

...och koden som sägs orsaka detta

MySQL = "INSERT INTO tblStatistik(Datum,Refer,IP,Klient,Host)"
		MySQL = MySQL &" Values(#" & Now() & "#,'" & Request.ServerVariables("REMOTE_REFERER") & "','" & Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR") & "','" & Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT") & "','" & Request.ServerVariables("REMOTE_HOST") & "')"
		objConn.Execute(MySQL)

Notera nu att jag får inga felmeddelande om jag surfar genom mitt bredband utan enbart när jag surfar med modem!! :q

Vad kan detta bero på?

Engine^Medlem sedan dec. 20002 861 inlägg

Det kan nog vara så att någon/några av de ServerVariabler du vill lagra är null.

PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg

hmm.. snarare en rättighetsfråga.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q175168

Engine^ : Det ska inte vara några problem att ta emot NULL värden, db:n är förberedd för detta.

Palle: Kan det verkligen vara en rättighetsfråga iom att jag inte får något felmeddelande när jag använder 10Mbit lina för att se sidan? Visserligen har jag inte möjlighet att kolla detta själv på webbhotellet men jag ska skicka in en begäran om att de ska ändra rättigheterna, så får vi se om det kan vara detta som spökar.

Okej, nu har jag ändrat rättigheterna men det hjälpte inte!! Jag har aldrig varit med om något liknande.

Jag får bara felmeddelandet när jag försöker accessa sidan med modem, samma dator fast med bredband fungerar perfekt! :q

Någon som varit med om detta?

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Jag har aldrig hört talas om ett dylikt problem. Antingen funkar det, eller så funkar det inte, kan man tycka.

Generella felsökningsregler:
* Vad är skillnaden? Jämför SQL-frågor modem kontra fast lina.
* Vad använder du för anslutningstyp? Om du kör med den gamla Access-drivrutinen, prova med OLEDB.

Mvh,

Okej, jag har fått det att fungera nu!! :h

Det jag gjorde var att döpa om alla fälten i databasen samt att lägga SQL frågan på en rad istället för att ha den uppdelad på flera rader. Vilket av dessa åtgärder som gjorde att felmeddelandet försvann kan jag inte säga.

Det konstiga är att det enbart var med modemet som felmeddelandet kom, annars var det samma dator jag använde för att testa. :q

Jaja, då fick man iallafall en glad stund ikväll och saken blev ju inte sämre av Tre Kronors vinst över Finland!! :birp

Genererad på 372 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb