Finns det någon funktion som kan fylla på en sträng med en annan sträng som läggs framför den första?
tex jag vill att johanna och hej ska läggas in i en str. johanna läggs in först och sen hej men jag vill att det ska visas hej johanna.
str = str & "johanna"
str = str & "hej"
resultat blir johanna hej
Jag vill att resultatet ska bli hej johanna. Vet någon hur jag gör det?
//Johanna
RaggeMedlem sedan apr. 200370 inläggProva med detta istället:
str = "johanna"
str = "hej" & str
Lite tydligare förklarat:
Jag har en while-slinga som tar fram ett antal strängar. Jag vill lagra undan dem efterhand men jag vill att den sista strängen jag får i while-slingan ska ligga först i strängen när jag går ur loopen.
Jag vet inte på förhand vad strängarna innehåller.
//Johanna
MmrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg Välkommen till webforum Ragge.
MmrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg om du vet hur många gånger du går igenom while loopen kan du ju kolla på det med en if sats. och isåfall göra om ragge säger.
MmrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg jag kanske skall vara lite tydligare:
iantal = rs.recordcount
i = 0
while not rs.eof
i = i+1
if i < iantal then
str = str & rs("vaddetnuär")
else
str = rs("vaddetnuär") & str
end if
rs.movenext
wend
Nja, nu börjar det arta sig :)
Jag vill att alla strängar jag får fram i whilen ska läggas in på samma sätt som den sista dvs i bakvänd ordning.
Alltså vill jag att den första strängen jag fick i whilen ska ligga sist i den "långa" strängen och den andra strängen jag fick i whilen ska ligga näst sist osv.
Hoppas ni förstår nu hur jag menar ;-)
//Johanna
Nu får jag nog erkänna mig lite dum ;)
Det var för lätt för att jag skulle se det! Det är klart jag kan göra som Ragge skrev...
Tack i alla fall ni andra som svarat!
// Johanna