webForumDet fria alternativet

Forts. länkar från acces

ASP

6 svar · 256 visningar · startad av CharlotteM

Medlem sedan maj 200338 inlägg
Frågan#1

Hej alla.
Jag fick en sån underbar hjälp här om dagen och fick bl.a detta

<%
if RecSet("Epost2") & "" <> "" then
response.write "<A HREF=""mailto:" & RecSet("Epost2") & """>Epost</A>"
end if
%>

Det rörde att, i stället för att rabbla upp en hel epostadress, bara visa "EPOST"

Nu har jag försökt att använda detta för att hämta webadresser ur Accessdatabasen men får inte till det.

Kanske en dum fråga att ställa men jag har verkligen försökt allt jag kan komma på.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det är inga konstigheter. Vad är problemet?

Mvh,

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Behöver lite mer detaljer. Hur är tabellen definierad? Vad har du försökt med och vad är problemet med den koden?

Något så här kanske

<%
if RecSet("link") & "" <> "" then
response.write "<A HREF=""" & RecSet("Link") & """>" & recset("description") & "</A>"
end if
%>

LarsG
vad menar du men "hur är tabellen är definierad?"
Jag testade vad du gett mig utan att få önskat resultat.

Som du kanske kommer ihåg så ville jag, i min förra fråga, kunna länka till en epostadress utan att ange den faktiska epostadressen. Jag ville kunna ange länken som en valfri skrivning, i det fallet l " Epost".

Samma sak nu men med en URL i stället för epostadress.

OKI, man säger att blondiner är dumma men det gäller inte mig, jag är bara, än så länge, ganska grön på detta. (Jag har en jäkla vilja att lära mig och kämpar med idg.se *ler*)

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Vad menar du med "URL", en vanlig länk till en sida eller?
Gör som LarsG visade dig och byt ut det röda RecSet("Link") & recset("description") till ditt kolumnnamn som innehåller url:en respektive beskrivningen av url:en

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

"Hur är tabellen definierad"

Jag undrar vilka kolumner som finns i tabellen i databasen som du hämtar din URL med mera ifrån. Vad kolumnerna heter och vilka datatyper dom har.

Det är oftast enklare att utgå från någon kod, så posta gärna det du har och eventuella felmeddelanden.

Om du säger att det är på samma sätt som med ditt exemple med Epost så borde det alltså bli så här (frånsett namnet på kolumnen där URL finns)

<%
if RecSet("URL") & "" <> "" then
response.write "<A HREF=""" & RecSet("URL") & """> URL </A>"
end if
%>

Jag är fortfarande osäker på vad du menar.

Lars G
Det fungerade fint med ditt förslag.
Ditt såg ut som det jag hade gjort men jag hade tydligen något tokigt i min kod, trots ivrigt letande.... .Jag blev desperat!

JÄTTETACK!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)