Kan ASP hämta en variabel ifrån en java application som körs eller kan den bara hämta resultatet av en funktion?
------------------
Datorer är inte smarta, de bara tror att de är det.
5 svar · 209 visningar · startad av Gaski
Kan ASP hämta en variabel ifrån en java application som körs eller kan den bara hämta resultatet av en funktion?
------------------
Du kan göra ett COM-objekt i Java som du instansierar och använder i din ASP-kod.
Kan du inte utveckla dig lite mer, vad är det du vill uppnå?
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
Jag har en applet (ett fyra-i-rad spel).
Tänkte göra en tävling, där man måste registrera sig och sedan spela spelet och försöka få mest poäng.
All info ska ligga i en databas.
Tanken slog mig att man annars skulle kunna använda JDBC.
Anledningen till att jag ville hämta en variabel var att jag kan databas hantering med ASP mycket bättre än JDBC.
Om du kan JDBC får du jätte gärna hjälpa mig, jag har lite frågor om det.
------------------
Snyft.. Jag skrev ett långt svar och sen kontrade IE med att krascha, !"¤#%#.
Jag orkar inte skriva om allt idag, men kontentan var att det är bäst att göra som du skrev, att ta hand om databaspulet av ett serverbaserat program i ASP, JSP eller liknande.
Till exempel så här:
String sendData="name=Nisse&pass=Hej";
try {
URL u = new URL(
getDocumentBase(), "asp/fil.asp" + "?" + sendData);
DataInputStream server =
new DataInputStream(u.openStream());
String line;
while((line = server.readLine()) != null)
// läs av resultat eller något
} catch(MalformedURLException e) {
} catch(IOException e) {
}
Hoppas du hajjar vad jag menar, annars får jag återkomma när jag är mindre trött :)
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
När man kör en applet på en webbsida, så kan man komma åt variabler och funktioner i appleten med Javascript. Du borde därför ganska enkelt kunna komma åt ett resultat i tex. 4 i rad.
För att komma åt en funktion i appleten som heter tex getresult() gör man så här:
document.write('Poäng: '+parent.ramnamn.document.appletensnamn.getresult()');
Man skulle kunna låta användaren spela i appleten, och resultatet skrivs in i ett formulär som postas. Detta är dock inte säkert.
Så det borde gå att trixa till det på det viset kanska enkelt. Problemet är att om användaren är lite slängd i HTML och Javascript, så kan han ändra poängen...
Använder man Flash finns inbyggda funktioner för att skicka data till servern.
/T
------------------
------------------->8 klipp här!!
Jag tror nog att sgtpepper:s lösning är bäst, det blir också ett slags formulär men man slipper blanda in JavaScript och förmodlingen händer allting för snabbt för att små scriptkiddies ska kunna "hacka" :)
JDBC är alldeles för krångligt!
Skulle behöva ett klart exempel ifrån import satserna till slutet av sgtpeppers exempel....
[Redigerat av Gaski den 03 jan 2001]