webForumDet fria alternativet

Användaruppbyggnad

ASP

7 svar · 193 visningar · startad av jonne

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg
Frågan#1

Jaha då var julen och nyår över och arbetet har satt igång. Märkte att jag visst höll på med ett intranet projekt innan jag gick på semester :e

Ett par småfrågor nu för att få min igång min hjärna.

1. Hur "trackar" jag användarna ? Alltså antag att en användare är med i gruppen utvecklare. När han loggar in vill jag att han ska se nyheter för utvecklare. Ska man använda cookies eller finns det något smidigare sätt ?

2. Någon som råkar ha en bra sida med exempel på en eventkalender ? Vill att alla användare ska kunna fylla i olika händelser i en publik kalender och att de dagar som har inskrivna händelser ska vara klickbara. Hur löser man det på smidigast sätt ?

------------------
//Jonne

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Hejsan Jonne, och välkommen hit... :)

Jo, det där men att komma tillbaks ifrån semetern kan vara en lömsk jäkel... ;)

1. Om alla har statiska ip-nummer sp kan du ju göra en kontroll på den, och sedan ha en kontrollista som du kolla den personen mot... Annars är nog cookies det enklaste sättet...

2. Har inte riktit testat detta, men det finns någon slags inbyggd kalender-komponent i ASP som du kan anropa... kommer dock inte ihåg vad den hette... sök, sök, sök... ;)

Mvh, Vide

------------------
It's now safe to turn your computor to the left.
Kom hem till mig...

ja men titta titta. Hittade en bra kalender, bra med folk som uppmanar till sökning ibland ;)

Något som jag däremot inte riktigt har greppat är det här med cookies. Hur fungera det rent praktiskt ? Ingen som råkar ha ett praktiskt exempel ? Och säg inte "sök sök" för då kastar jag en snöboll på dig :e

------------------
//Jonne

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Såhär sätter du en cookie: http://www.devguru.com/Technologies/asp/quickref/response_cookies.html

Och såhär hämtar du: http://www.devguru.com/Technologies/asp/quickref/request_cookies.html

------------------
It's now safe to turn your computor to the left.
Kom hem till mig...

Tack och bock

------------------
//Jonne

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Tycker nog att det är säkrare att hålla koll på användarna med hjälp av användarnamn/lösenord, än att kolla cookies.

Skapa en databas över användarna i olika grupper, och därifrån gå vidare.

Tänk på att det är en säkerhetsrisk med cookies i ett intranät/LAN
/T

------------------
------------------->8 klipp här!!

Det enda som ska kollas med cookies är vilken grupp användaren tillhör. Inloggningen sker mot en databas

------------------
//Jonne

Medlem sedan okt. 2000238 inlägg

Du skulle kunna ha ett fält i databasen där de olika behörigheterna finns för varje person. sen är det bara att kolla upp det när det behövs..

------------------
//McMiller

"Jag har tiden på min sida när jag gör diamanter av guld..."

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)