Hej
Bara undrar, vad är skillnaden på Request("variabel") och Request.Querystring("variabel") ??
Båda gör väl samma sak ochman får väl ut samma resultat?
Eller finns det skillnader??
10 svar · 335 visningar · startad av MickeA.com
Hej
Bara undrar, vad är skillnaden på Request("variabel") och Request.Querystring("variabel") ??
Båda gör väl samma sak ochman får väl ut samma resultat?
Eller finns det skillnader??
Den första kan ta emot både från ett formulär och från adressraden. Ange alltid från vilket du ska använda, och aldrig enbart request()
RED: dvs
request.querystring() 'adressrad
request.form() ' formulär
Request kollar igenom hela sin klass inkl querystring + form efter namn. M.A.O. prestationsnedsättande. ;)
... och ServerVariables.
Jaha, va onödigt, har alltid bara använt det, ska sluta med det genast ; )
Jag började använda enbart request för ganska längesen... Nu finns de där över hela sajten... Orkar inte ändra, men jag undrar är det så farligt om man nu använder enbart request?
Det är lite mer jobb för asp-tolken att hitta det du är ute efter om du inte berättar vad du är ute efter.
Metafor:
Tänk dig att du har en byrå med en massa lådor i. Du ber din lillebror hämta ett par kalsipper till dig, men du talar inte om för honom vilken låda de ligger i.
Det går snabbare om du berättar för brorsan var kalsipperna ligger, så slipper han öppna låda efter låda och bli mer och mer besviken.
Mvh,
har aldrig använt request bara... :e
"aldrig använd request bara" dvs har aldrig använd bara request("form")... det känns även bättre att skriva querystring och request.form.. för då vet jag själv vad fasen jag håller på med :e