webForumDet fria alternativet

lite off-topic men ändå...

ASP

7 svar · 250 visningar · startad av ikolito

Medlem sedan okt. 200055 inlägg
Frågan#1

Skriver här för att det är det som är närmast av alla topicar tror jag.. frågan är:
Är JSP bra eller dåligt? vad är det för fördelar resp nackdelar jämfört med ASP?

------------------
-- alexander karlsson

Medlem sedan maj 200067 inlägg

Jag har inte själv använt mig av JSP men är det inte så att JSP, eftersom det handlar om JAVA, är plattformsoberoende. Du kan alltså använda JSP på både UNIX- och Windows-servrar.

Mvh Razor

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

En inte helt opartisk variant...
http://java.sun.com/products/jsp/jsp-asp.html

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

JSP är bra, bra som fan. Men JSP är bara en pytte-pytteliten del av hela Javaspecifikationen. Det är först när du kombinerar JSP med de andra Javateknikerna som JavaBeans, Java Enterprise Beans, JDBC etc som det blir riktigt intressant.

Några konkreta fördelar:
* Snabbt, JSP-sidan omformas till en servlet och kompileras till s.k bytekod första gången den körs, de påföljande exekveringarna blir blixtsnabba.

* Du har tillgång till hela det tokfeta utbudet av Java API'er och tekniker, det finns så mycket mums att hjärnan smälter om man försöker lära sig allt på en gång.

* Programkod skrivs i Java. Java är ett fullfjädrat objektorienterat programmeringsspråk till skillnad från enkla scriptspråk som t.ex VBScript.

* Det är sexigare med Java ;)

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

pepper är rakt på sak som vanligt. :)

kanske ska kika lite på det där jsp eller vad det nu hette.

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Om man skulle göra en jämförelse mellan JSP och PHP, eller JSP och ASP+, är JSP fortfarande det bättre valet?

pepper som verkar inne på det här med JSP kanske vet? :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Om man nu ska nämna nån liten nackdel är det väl att JSP har en mycket högre inlärningströskel (än t ex ASP)..

------------------
Canis meus id comedit

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om man skulle göra en jämförelse mellan JSP och PHP, eller JSP och ASP+, är JSP fortfarande det bättre valet?

Jag säger som amerikanarna, I can't stress this enough. JSP är bara en pytteliten delmängd av "Javaplattformen", på samma sett som ASP-sidor bara är en liten del av Microsofts webbtekniker. PHP däremot är just bara PHP :)

Jag tycker att det generellt sett är svårt att göra sådana jämförelser. PHP t.ex fungerar jättebra för vissa tillämpningar, men man bygger inte stora affärskritiska system med PHP.

ASP är också bra på mycket, det är ett ramverk som utvecklats av världens största it-företag med allt vad det innebär. Om man utvecklar ASP-applikationer som det är tänkt, flerskiktat, med ASP-sidor som ett presentationsskikt och com-komponenter med affärslogik så är ju det mycket kraftfullt (nackdelen är att många system inte byggs så), se t.ex på SEBs internetbank, den är byggd med ASP-teknik (iofs sker en stor del av deras utveckling av andra system i Java men, men :)).

Jag som Javafrälst jobbar dock allra helst med just Javaplattformen. Det som gör Java som plattform så kraftfullt är just att det inte bara är ett programmeringsspråk utan en hel industri. Det finns en mängd kraftfulla applikationsservrar som alla handhas på ungefär samma sett (om dom följer specifikationerna), det finns minst lika många utvecklingsmiljöer (IDE) och en stor mängd företag som aktivt deltar i utvecklingen av nya tekniker. Till t.ex Microsofts ASP-plattform finns det en server och en utvecklingsmiljö värda namnet, och det är MS egna.

ASP+ eller ASP Dotnet som jag tror det heter nu har jag ingen jättekoll på. Jag antar att man kan köra C# och det är ju ett språk som i mångt och mycket lånat från Java så då kan man ju lika gärna jobba med Java och få tillgång till ett mycket bredare utbud.

Mina lite förvirrade tankar :e

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)